Video analysis as a tool for teacher education and professional development is the focus of an extensive international literature. Findings of research on this topic show, also with particular reference to mathematics teaching, that video analysis can foster the development of specific skills related to the construct of “teacher noticing”. Based on these premises, the paper presents the methodology and some results of an empirical research aimed at exploring the effects of the use of video analysis within an integrated workshop on “Teaching Innovation and Educational Technologies” and “Mathematics Teaching”, designed and implemented by the research group during the academic year 2023/24 in the Degree Program in Primary Teacher Education at the University of Bologna. The results examined highlight the potential of video analysis to promote in future teachers skills of analysis and reflection on teaching practices useful to support their continuous improvement.
L’uso della videoanalisi per la formazione degli insegnanti è al centro di un’ampia letteratura internazionale. I risultati della ricerca sul tema evidenziano, anche con particolare riferimento alla didattica della matematica, che tale dispositivo formativo è in grado di favorire lo sviluppo di specifiche abilità connesse al costrutto di “teacher noticing”. Nel quadro di tali presupposti, il contributo presenta l’impianto e alcuni risultati di un’indagine empirica finalizzata a esplorare gli effetti dell’uso della videoanalisi all’interno di un laboratorio integrato di “Innovazione didattica e tecnologie educative” e “Didattica della matematica”, progettato e realizzato dal gruppo di ricerca durante l’a.a. 2023/24 all’interno del CdL in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Bologna. Gli esiti presi in esame mettono in luce il potenziale della videoanalisi al fine di promuovere nei futuri insegnanti abilità di analisi e riflessione sulle pratiche didattiche utili a sostenerne il miglioramento continuo.
Ciani, A., Guasconi, E., Maffia, A., Pacetti, E., Rosa, A. (2025). VideoMAT: una ricerca sulle potenzialità della videoanalisi per la formazione iniziale degli insegnanti nell’ambito della didattica della matematica. CADMO, 33(1), 5-21 [10.3280/CAD2025-001002].
VideoMAT: una ricerca sulle potenzialità della videoanalisi per la formazione iniziale degli insegnanti nell’ambito della didattica della matematica
Andrea Ciani;Elisa Guasconi;Andrea Maffia;Elena Pacetti;Alessandra Rosa
2025
Abstract
Video analysis as a tool for teacher education and professional development is the focus of an extensive international literature. Findings of research on this topic show, also with particular reference to mathematics teaching, that video analysis can foster the development of specific skills related to the construct of “teacher noticing”. Based on these premises, the paper presents the methodology and some results of an empirical research aimed at exploring the effects of the use of video analysis within an integrated workshop on “Teaching Innovation and Educational Technologies” and “Mathematics Teaching”, designed and implemented by the research group during the academic year 2023/24 in the Degree Program in Primary Teacher Education at the University of Bologna. The results examined highlight the potential of video analysis to promote in future teachers skills of analysis and reflection on teaching practices useful to support their continuous improvement.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
CAD2025-001002_Rosa.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
951.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
951.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


