The paper presents the development of a scheme for the quantitative analysis of research projects concerning teacher professional development based on 11 categories derived from the study of the literature on the topic. In order to test this scheme, two blind analysts carried out the analysis of 13 projects, which was validated by the inter-rater reliability. Based on the overarching aim to explore the topic of teacher professional development in relation to teaching innovation, this study identified the following three themes for analysis: professional development, project aims and research paradigms. The application of the categorisation system revealed the following main findings: a) the prevalence of the phenomenological-qualitative approach; b) the prevailing orientation towards teacher training rather than innovation, measurement or problem-solving purposes; c) professional development is mainly interpreted as individual change in teacher beliefs, attitudes and practices rather than enhancing teachers’ agentivity and promoting situated collaboration. Critical reflections developed as a result of the study suggest that, while the defined scheme is essentially sound, further refinements could be made in the sources and methods of data collection, as well as in the analysis strategies.
Questo contributo presenta la messa a punto di un impianto di analisi quantitativa di progetti di ricerca-formazione basato su 11 categorie desunte dallo studio della letteratura di riferimento. Tale impianto è stato testato attraverso l’esame di 13 progetti mediante un approccio analyst-driven da parte di due analisti ciechi e l’analisi è stata validata mediante verifica della misura di concordanza (coefficiente kappa). A partire dalla finalità generale volta a esplorare il tema dello sviluppo professionale in relazione all’innovazione didattica, questo studio ha individuato per l’analisi tre temi associati alla professionalità insegnante: sviluppo professionale, scopi progettuali e paradigmi di ricerca. L’applicazione del sistema di categorizzazione ha fatto emergere le seguenti tendenze: a) prevalenza dell’approccio fenomenologico-qualitativo; b) orientamento prevalente verso scopi formativi piuttosto che di innovazione, misurazione o soluzione di problemi; c) sviluppo professionale inteso come cambiamento delle convinzioni, degli atteggiamenti e dell’azione didattica dei docenti piuttosto che come potenziamento dell’agentività dei docenti e promozione della collaborazione situata. Le riflessioni critiche sviluppate al termine del lavoro evidenziano che, pur in un quadro di sostanziale solidità dell’impianto, si potrebbero apportare ulteriori perfezionamenti nelle fonti, nei metodi di raccolta del dato, nonché nelle strategie di analisi.
Maurizio Gentile, Elisa Truffelli, Chiara Bertolini, Alessandra Rosa (2024). Un sistema di categorizzazione per l’analisi di progetti di ricerca-formazione attraverso un approccio analyst-driven. Pensa MultiMedia.
Un sistema di categorizzazione per l’analisi di progetti di ricerca-formazione attraverso un approccio analyst-driven
Elisa Truffelli;Alessandra Rosa
2024
Abstract
The paper presents the development of a scheme for the quantitative analysis of research projects concerning teacher professional development based on 11 categories derived from the study of the literature on the topic. In order to test this scheme, two blind analysts carried out the analysis of 13 projects, which was validated by the inter-rater reliability. Based on the overarching aim to explore the topic of teacher professional development in relation to teaching innovation, this study identified the following three themes for analysis: professional development, project aims and research paradigms. The application of the categorisation system revealed the following main findings: a) the prevalence of the phenomenological-qualitative approach; b) the prevailing orientation towards teacher training rather than innovation, measurement or problem-solving purposes; c) professional development is mainly interpreted as individual change in teacher beliefs, attitudes and practices rather than enhancing teachers’ agentivity and promoting situated collaboration. Critical reflections developed as a result of the study suggest that, while the defined scheme is essentially sound, further refinements could be made in the sources and methods of data collection, as well as in the analysis strategies.File | Dimensione | Formato | |
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