The study shows the results of a thematic analysis carried out on 13 teacher professional development projects coordinated by university research groups. Before the analysis, researchers identified 11 categories derived from the study of the teacher professional development literature. Two blind analysts conducted the analysis, which was validated by the inter-rater reliability. The main findings show the following evidence: a) the projects approach teachers' professional development through different research methods, with a prevalence of qualitative methods; b) projects are frequently oriented to teacher education purposes rather than to measure variables or overcome educational problems; c) professional development is mainly interpreted as a subjective change of beliefs, attitudes and teaching practices. Further improvements in data collection, sources and methods, as well as analysis strategies, may or may not confirm, to some or a lesser extent, the current results.
Lo studio mostra i risultati di un’analisi tematica condotta su 13 progetti di sviluppo professionale dei docenti coordinati da gruppi di ricerca di ambito universitario. L’indagine è stata guidata da uno schema di 11 categorie ex-ante in quanto desunte dalla letteratura di riferimento. La ricerca ha individuato tre temi generali associati alla professionalità insegnante: a) sviluppo professionale; b) scopi progettuali; c) paradigmi di ricerca. L’analisi, affidata a due analisti ciechi, è stata validata mediante il calcolo dell’inter-rater reliability. È stato possibile osservare come i progetti studino il tema dello sviluppo professionale dei docenti attraverso differenti approcci, con prevalenza per quello di impostazione qualitativa. Le iniziative progettuali propongono principalmente obiettivi di formazione piuttosto che di misura, soluzione di problemi e innovazione. Lo sviluppo professionale è in prevalenza inteso come cambiamento soggettivo e dell’azione didattica. Ulteriori perfezionamenti nelle fonti, nei metodi di raccolta del dato nonché nelle strategie di analisi potrebbero confermare o meno, in parte o in misura ridotta, gli attuali risultati.
Maurizio Gentile, Elisa Truffelli, Chiara Bertolini, Alessandra Rosa (2023). Tra ricerca e azione: un’analisi tematica dello sviluppo professionale dei docenti. CADMO, 31(2), 41-58 [10.3280/CAD2023-002004].
Tra ricerca e azione: un’analisi tematica dello sviluppo professionale dei docenti
Elisa Truffelli;Alessandra Rosa
2023
Abstract
The study shows the results of a thematic analysis carried out on 13 teacher professional development projects coordinated by university research groups. Before the analysis, researchers identified 11 categories derived from the study of the teacher professional development literature. Two blind analysts conducted the analysis, which was validated by the inter-rater reliability. The main findings show the following evidence: a) the projects approach teachers' professional development through different research methods, with a prevalence of qualitative methods; b) projects are frequently oriented to teacher education purposes rather than to measure variables or overcome educational problems; c) professional development is mainly interpreted as a subjective change of beliefs, attitudes and teaching practices. Further improvements in data collection, sources and methods, as well as analysis strategies, may or may not confirm, to some or a lesser extent, the current results.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gentile, Truffelli, Bertolini & Rosa_CADMO_2023.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
950.88 kB
Formato
Adobe PDF
|
950.88 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.