The paper concerns an observational-correlational research aimed at detecting the “profile” of conceptions about assessment of the aspiring secondary school teachers enrolled in PF24 provided by the University of Bologna. The research was initiated in A.Y. 2020/21 and continued in A.Y. 2021/22, involving a sample of 461 participants. In both years, the data were collected through an online questionnaire administered at the beginning of the training. The focus is specifically placed on the analysis of data regarding the relationship between conceptions of assessment and experience of school assessment as students. The results highlight the importance of considering and reflecting on the prior experiences and views of assessment of prospective teachers in order to promote the development of assessment competence in pre-service teacher education.

Il contributo verte su una ricerca empirica di tipo osservativo-correlazionale finalizzata a rilevare il “profilo” delle concezioni sull’assessment degli aspiranti insegnanti di scuola secondaria iscritti al PF24 attivato dall’Università di Bologna. La ricerca è stata avviata nell’a.a. 2020/21 ed è proseguita nell’a.a. 2021/22, coinvolgendo un totale di 461 partecipanti. In entrambi gli anni, i dati sono stati raccolti tramite un questionario online somministrato all’inizio del percorso formativo. Il focus viene posto, in particolare, sull’analisi dei dati inerenti alla relazione tra concezioni sull’assessment ed esperienza personale con la valutazione in qualità di studenti. I risultati emersi sottolineano l’importanza di rendere oggetto di attenzione e riflessione il bagaglio di esperienze, vissuti e visioni della valutazione che i futuri insegnanti portano con sé per promuovere lo sviluppo di un’adeguata competenza valutativa nei percorsi di formazione pre-service.

Alessandra Rosa, Andrea Ciani (2023). Esperienza valutativa e concezioni sulla valutazione: una ricerca empirica con futuri insegnanti di scuola secondaria =Assessment experience and conceptions of assessment: An empirical research with prospective secondary school teachers. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(3), 278-293 [10.14668/QTimes_15321].

Esperienza valutativa e concezioni sulla valutazione: una ricerca empirica con futuri insegnanti di scuola secondaria =Assessment experience and conceptions of assessment: An empirical research with prospective secondary school teachers

Alessandra Rosa;Andrea Ciani
2023

Abstract

The paper concerns an observational-correlational research aimed at detecting the “profile” of conceptions about assessment of the aspiring secondary school teachers enrolled in PF24 provided by the University of Bologna. The research was initiated in A.Y. 2020/21 and continued in A.Y. 2021/22, involving a sample of 461 participants. In both years, the data were collected through an online questionnaire administered at the beginning of the training. The focus is specifically placed on the analysis of data regarding the relationship between conceptions of assessment and experience of school assessment as students. The results highlight the importance of considering and reflecting on the prior experiences and views of assessment of prospective teachers in order to promote the development of assessment competence in pre-service teacher education.
2023
Alessandra Rosa, Andrea Ciani (2023). Esperienza valutativa e concezioni sulla valutazione: una ricerca empirica con futuri insegnanti di scuola secondaria =Assessment experience and conceptions of assessment: An empirical research with prospective secondary school teachers. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(3), 278-293 [10.14668/QTimes_15321].
Alessandra Rosa; Andrea Ciani
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa & Ciani_QTimes_2023.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.09 MB
Formato Adobe PDF
1.09 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/939735
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact