The paper focuses on the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education Studies of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English and other languages in the 0-3-6 day care services and nurseries. This is a three-year Professional Development Research, with a pre-experimental design, which aims to accompany the educational staff to gain an understanding of the importance of a bilingual educational approach and to implement specific strategies to introduce English in daily educational activities. The focus of the contribution is particularly on the first results of the study carried out in the first year of the project (2021-22), which involved more than 500 day-care staff belonging to 75 day-cares and nurseries located in Emilia-Romagna. The results that emerged from the questionnaires administered to the educational staff provided useful suggestions for the purpose of partly redesigning the intervention for the following year.
Il contributo verte sul Progetto “Sentire l’inglese nella fascia d’età 0-3-6”, nato da una convenzione tra la Regione Emilia-Romagna e il Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università di Bologna per promuovere l’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi 0-3-6 ad opera del personale educativo. Si tratta di un progetto di Ricerca-Formazione di durata triennale, con impianto pre-sperimentale, che intende accompagnare il personale educativo a comprendere l’importanza di un approccio educativo bilingue e a implementare specifiche strategie per introdurre la lingua inglese nelle attività educative. Il focus del contributo verte sui primi esiti dello studio esplorativo realizzato nella prima annualità del progetto (a.s. 2021-22), che ha coinvolto più di 500 educatrici/tori appartenenti a 75 nidi dislocati in Emilia-Romagna. I risultati emersi dai questionari somministrati al personale educativo hanno fornito spunti di riflessione utili ai fini di una parziale riprogettazione dell’intervento per l’annualità successiva.
Alessandra Rosa, Andrea Ciani, Licia Masoni (2023). Education speaks many languages. Una Ricerca-Formazione sull’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi per l’infanzia della Regione Emilia-Romagna. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25 (supplemento)), 218-236 [10.15160/2038-1034/2640].
Education speaks many languages. Una Ricerca-Formazione sull’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi per l’infanzia della Regione Emilia-Romagna
Alessandra Rosa;Andrea Ciani;Licia Masoni
2023
Abstract
The paper focuses on the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education Studies of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English and other languages in the 0-3-6 day care services and nurseries. This is a three-year Professional Development Research, with a pre-experimental design, which aims to accompany the educational staff to gain an understanding of the importance of a bilingual educational approach and to implement specific strategies to introduce English in daily educational activities. The focus of the contribution is particularly on the first results of the study carried out in the first year of the project (2021-22), which involved more than 500 day-care staff belonging to 75 day-cares and nurseries located in Emilia-Romagna. The results that emerged from the questionnaires administered to the educational staff provided useful suggestions for the purpose of partly redesigning the intervention for the following year.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Rosa, Ciani & Masoni_Annali_2023.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
310.97 kB
Formato
Adobe PDF
|
310.97 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.