The paper focuses on the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education Studies of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English and other languages in the 0-3-6 day care services and nurseries. This is a three-year Professional Development Research, with a pre-experimental design, which aims to accompany the educational staff to gain an understanding of the importance of a bilingual educational approach and to implement specific strategies to introduce English in daily educational activities. The focus of the contribution is particularly on the first results of the study carried out in the first year of the project (2021-22), which involved more than 500 day-care staff belonging to 75 day-cares and nurseries located in Emilia-Romagna. The results that emerged from the questionnaires administered to the educational staff provided useful suggestions for the purpose of partly redesigning the intervention for the following year.

Il contributo verte sul Progetto “Sentire l’inglese nella fascia d’età 0-3-6”, nato da una convenzione tra la Regione Emilia-Romagna e il Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università di Bologna per promuovere l’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi 0-3-6 ad opera del personale educativo. Si tratta di un progetto di Ricerca-Formazione di durata triennale, con impianto pre-sperimentale, che intende accompagnare il personale educativo a comprendere l’importanza di un approccio educativo bilingue e a implementare specifiche strategie per introdurre la lingua inglese nelle attività educative. Il focus del contributo verte sui primi esiti dello studio esplorativo realizzato nella prima annualità del progetto (a.s. 2021-22), che ha coinvolto più di 500 educatrici/tori appartenenti a 75 nidi dislocati in Emilia-Romagna. I risultati emersi dai questionari somministrati al personale educativo hanno fornito spunti di riflessione utili ai fini di una parziale riprogettazione dell’intervento per l’annualità successiva.

Education speaks many languages. Una Ricerca-Formazione sull’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi per l’infanzia della Regione Emilia-Romagna / Alessandra Rosa; Andrea Ciani; Licia Masoni. - In: ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. - ISSN 2038-1034. - ELETTRONICO. - 15:25 (supplemento)(2023), pp. 218-236. [10.15160/2038-1034/2640]

Education speaks many languages. Una Ricerca-Formazione sull’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi per l’infanzia della Regione Emilia-Romagna

Alessandra Rosa;Andrea Ciani;Licia Masoni
2023

Abstract

The paper focuses on the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education Studies of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English and other languages in the 0-3-6 day care services and nurseries. This is a three-year Professional Development Research, with a pre-experimental design, which aims to accompany the educational staff to gain an understanding of the importance of a bilingual educational approach and to implement specific strategies to introduce English in daily educational activities. The focus of the contribution is particularly on the first results of the study carried out in the first year of the project (2021-22), which involved more than 500 day-care staff belonging to 75 day-cares and nurseries located in Emilia-Romagna. The results that emerged from the questionnaires administered to the educational staff provided useful suggestions for the purpose of partly redesigning the intervention for the following year.
2023
Education speaks many languages. Una Ricerca-Formazione sull’introduzione dell’inglese e di altre lingue nei servizi per l’infanzia della Regione Emilia-Romagna / Alessandra Rosa; Andrea Ciani; Licia Masoni. - In: ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. - ISSN 2038-1034. - ELETTRONICO. - 15:25 (supplemento)(2023), pp. 218-236. [10.15160/2038-1034/2640]
Alessandra Rosa; Andrea Ciani; Licia Masoni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa, Ciani & Masoni_Annali_2023.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 310.97 kB
Formato Adobe PDF
310.97 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/933713
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact