The article presents the results of a quasi-experiment that intends to start the investigation of the effectiveness and efficiency of using immersive virtual reality (IVR) during teaching activity. Thirty-four 9th grade students from a high school in Northern Italy were involved. The data was collected through questionnaires, assessment tests and video recordings. The results obtained, interpreted from an exploratory perspective, highlight the potential of IVR.

L'articolo presenta gli esiti di un quasi-esperimento che intende avviare l’indagine sull’efficacia e l’efficienza dell’uso della realtà virtuale immersiva (IVR) durante l’attività didattica. Sono stati coinvolti 34 studenti di una classe prima di un istituto medio superiore del Nord Italia. I dati sono stati raccolti mediante questionari, prove di valutazione e videoregistrazioni. I risultati ottenuti, interpretati in una prospettiva esplorativa, mettono in evidenza le potenzialità della IVR.

Maria Elena Tassinari, M.M. (2023). The use of immersive virtual reality in a high school classroom: an exploratory study = La realtà immersiva in una classe scolastica. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA, 7(1), 1-23 [10.32043/gsd.v7i1.833].

The use of immersive virtual reality in a high school classroom: an exploratory study = La realtà immersiva in una classe scolastica

Maria Elena Tassinari
Primo
Membro del Collaboration Group
;
Massimo Marcuccio
Secondo
Membro del Collaboration Group
;
Gustavo Marfia
Ultimo
Membro del Collaboration Group
2023

Abstract

The article presents the results of a quasi-experiment that intends to start the investigation of the effectiveness and efficiency of using immersive virtual reality (IVR) during teaching activity. Thirty-four 9th grade students from a high school in Northern Italy were involved. The data was collected through questionnaires, assessment tests and video recordings. The results obtained, interpreted from an exploratory perspective, highlight the potential of IVR.
2023
Maria Elena Tassinari, M.M. (2023). The use of immersive virtual reality in a high school classroom: an exploratory study = La realtà immersiva in una classe scolastica. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA, 7(1), 1-23 [10.32043/gsd.v7i1.833].
Maria Elena Tassinari, Massimo Marcuccio, Gustavo Marfia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Marcuccio_2023_The use of immersive virtual reality in a high school classroom_an exploratory study.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.4 MB
Formato Adobe PDF
2.4 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/928214
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact