Throughout history, games have been a fundamentally important element in the evolutionary journey of mankind. Several disciplines have been interested in the study of this phenomenon that has taken, over time, various forms up to that of today's board games and video games. The contribution delves into the pedagogical debate that identifies the educational and didactic qualities of games, focusing on a comparison of the video game and the board game through an application of the model illustrated in the Council of Europe's Video Game Culture project. This model goes beyond the simple use of serious games by identifing four types of educational application of the video game. In these pages we will show how these four categories of use can also be applied to the board game, to offer a broader view of the use of this type of game in educational contexts.
Nel corso della storia, il gioco è stato un elemento di importanza fondamentale per il percorso evolutivo dell’umanità. Diverse sono le discipline che si sono interessate allo studio di questo fenomeno che ha assunto, nel tempo, svariate forme fino ad arrivare a quella degli odierni giochi da tavolo e dei videogiochi. Il contributo approfondisce il dibattito pedagogico che identifica le qualità educative e didattiche del gioco, focalizzandosi su una comparazione del videogioco e del gioco da tavolo attraverso un’applicazione del modello illustrato nel progetto Video Game Culture del Consiglio d’Europa. Tale modello, va oltre il semplice utilizzo dei serious game per identificare quattro tipologie di applicazione educativa del videogioco. In queste pagine si mostrerà come sia possibile applicare tali tipologie anche al gioco da tavolo, per offrire un punto di vista più ampio dell’uso di questo tipo di giochi in contesti educativi.
Alessandro Soriani, Liliana Silva, Manuela Fabbri (2022). Oltre i Serious games: potenzialità educative dei giochi da tavolo e dei videogiochi = Beyond Serious games: educational potential of board games and video games. NUOVA SECONDARIA, XL(2 (ottobre 2022)), 206-222.
Oltre i Serious games: potenzialità educative dei giochi da tavolo e dei videogiochi = Beyond Serious games: educational potential of board games and video games
Alessandro Soriani
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;Liliana Silva
Secondo
Writing – Original Draft Preparation
;Manuela Fabbri
Ultimo
Writing – Original Draft Preparation
2022
Abstract
Throughout history, games have been a fundamentally important element in the evolutionary journey of mankind. Several disciplines have been interested in the study of this phenomenon that has taken, over time, various forms up to that of today's board games and video games. The contribution delves into the pedagogical debate that identifies the educational and didactic qualities of games, focusing on a comparison of the video game and the board game through an application of the model illustrated in the Council of Europe's Video Game Culture project. This model goes beyond the simple use of serious games by identifing four types of educational application of the video game. In these pages we will show how these four categories of use can also be applied to the board game, to offer a broader view of the use of this type of game in educational contexts.File | Dimensione | Formato | |
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