The article presents the validation of a scale on teachers’ conceptions of assessment, a “latent” but fundamental dimension of the teacher’s assessment competence. This scale can represent a useful research tool in connection with the design of initial and continuing teacher education as well as for monitoring innovative teaching and assessment practices in the school context. The exploration of the factorial structure of the scale – administered to a non-probabilistic sample of 345 students participating in a university pre-service training course in the academic year 2020/2021 – found 4 factors corresponding to different and well-defined visions of assessment. Each factor, intended as subscale, obtained good reliability indexes and showed adherence to the theoretical construct. This first analysis of the metrological characteristics of the scale therefore allows to design further validation procedures carried out on larger and more heterogeneous samples.
L’articolo presenta la validazione di una scala sulle concezioni degli insegnanti relative alla valutazione, dimensione “latente” ma fondamentale della competenza valutativa del docente. Tale scala può rappresentare un utile strumento di indagine in connessione alla progettazione di percorsi di formazione iniziale e in servizio nonché nell’ambito di processi di monitoraggio di pratiche di innovazione didattica e valutativa in contesto scolastico. L’esplorazione della struttura fattoriale della scala – somministrata a un campione non probabilistico di 345 studenti partecipanti al Percorso Formativo 24 CFU nell’a.a. 2020/2021 – ha rilevato 4 fattori corrispondenti a diverse e ben definite visioni della valutazione. Ciascun fattore, inteso come subscale, ha ottenuto buoni indici di affidabilità ed evidenziato aderenza al costrutto teorico. Questa prima analisi delle caratteristiche metrologiche della scala consente quindi di progettare ulteriori procedure di validazione condotte su campioni più ampi ed eterogenei.
CONVAL: validazione di una scala sulle concezioni degli insegnanti relative alla valutazione = Validation of the CONVAL scale on teachers’ conceptions of assessment.
Andrea Ciani;Alessandra Rosa
2021
Abstract
The article presents the validation of a scale on teachers’ conceptions of assessment, a “latent” but fundamental dimension of the teacher’s assessment competence. This scale can represent a useful research tool in connection with the design of initial and continuing teacher education as well as for monitoring innovative teaching and assessment practices in the school context. The exploration of the factorial structure of the scale – administered to a non-probabilistic sample of 345 students participating in a university pre-service training course in the academic year 2020/2021 – found 4 factors corresponding to different and well-defined visions of assessment. Each factor, intended as subscale, obtained good reliability indexes and showed adherence to the theoretical construct. This first analysis of the metrological characteristics of the scale therefore allows to design further validation procedures carried out on larger and more heterogeneous samples.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ciani & Rosa_2021_LLL.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
395.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
395.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.