This contribution intends to provide an overview of the existing research that applies learning analytics methods and approaches to understand learning processes within the Massive Open Online Courses (MOOCs). We start from reviewing the existing theoretical frameworks, reflecting on the stated potential and critical issues currently being addressed in learning analytics research and practice. We continue discussing some of the most pressing issues, such as the role of learning design, drop-out analysis, learners’ interaction and tutoring.
Il presente contributo intende fornire una panoramica dell’esistente ricerca scientifica sui Learning Analytics (LA) applicati ai processi di apprendimento nei Massive Open Online Courses (MOOC). Partendo da alcuni framework esistenti, si discutono le potenzialità e le problematicità derivanti dall’applicazione dei LA nell’ambito del Learning Design (LD) nei MOOC, in modo particolare affrontando alcuni aspetti critici riguardanti la progettazione didattica, i tassi di abbandono, le interazioni degli studenti, le funzioni di tutoraggio e supporto durante il processo di apprendimento, aspetti per i quali nell’ultimo decennio la comunità scientifica ha prodotto un ampio dibattito.
Manuela Fabbri, Giada Trisolini (2020). Learning Analytics and MOOCs Learning Design = Learning Analytics e progettazione didattica dei MOOC. FORM@RE, 20(3), 103-118 [10.13128/form-9965].
Learning Analytics and MOOCs Learning Design = Learning Analytics e progettazione didattica dei MOOC
Manuela Fabbri
Primo
;Giada Trisolini
Secondo
2020
Abstract
This contribution intends to provide an overview of the existing research that applies learning analytics methods and approaches to understand learning processes within the Massive Open Online Courses (MOOCs). We start from reviewing the existing theoretical frameworks, reflecting on the stated potential and critical issues currently being addressed in learning analytics research and practice. We continue discussing some of the most pressing issues, such as the role of learning design, drop-out analysis, learners’ interaction and tutoring.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Fabbri & Trisolini 2020 Form@re.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
313.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
313.8 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.