Teachers’ handling of students’ errors during the learning activities can contribute to creating a positive error climate in the classroom. The error climate is defined as how students’ errors are perceived and framed during the learning activities. This climate is established within the teacher-pupils’ interactions and is related to student well-being. This contribution aims to illustrate the most recent studies in the literature about the effect of teachers’ error handling strategies, based on supportive teachers’ responses, on the establishment of a positive error climate. The literature will be presented in detail and the main results and practical implications concerning students’ well-being will be discussed.
Il clima dell’errore definisce le modalità con cui gli errori commessi dagli alunni sono percepiti e sono gestiti dall’insegnante durante le lezioni. Tale clima si stabilisce nell’ambito delle interazioni tra insegnante e alunni ed è correlato a un maggior benessere degli studenti. Questo contributo ha lo scopo d’illustrare gli studi più recenti presenti in letteratura, che dimostrano come una gestione efficace dell’errore da parte dell’insegnante, implementata con strategie di risposta che supportano gli alunni che sbagliano, abbia un effetto diretto sulla creazione di un clima dell’errore positivo. La letteratura sarà presentata in dettaglio e i risultati principali verranno discussi considerando le loro applicazioni pratiche in termini di promozione del benessere degli studenti.
Soncini, A., Matteucci, M.C. (2020). Clima dell’errore in aula. Strategie per promuovere il benessere degli studenti. PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE, 2020(1-2), 61-74.
Clima dell’errore in aula. Strategie per promuovere il benessere degli studenti
Annalisa Soncini;Maria Cristina Matteucci
2020
Abstract
Teachers’ handling of students’ errors during the learning activities can contribute to creating a positive error climate in the classroom. The error climate is defined as how students’ errors are perceived and framed during the learning activities. This climate is established within the teacher-pupils’ interactions and is related to student well-being. This contribution aims to illustrate the most recent studies in the literature about the effect of teachers’ error handling strategies, based on supportive teachers’ responses, on the establishment of a positive error climate. The literature will be presented in detail and the main results and practical implications concerning students’ well-being will be discussed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.