The paper examines the complex issues related to the need to make european higher education systems more inclusive, one of the essential aims of the policy guidelines outlined by the Bologna Process. In connection with these issues, which pose the challenge of responding to the needs of a diverse student population, attention is focused on the role of higher education institutions in promoting the key competences required for study success and supporting students showing weaknesses in the admission phase. The context, objectives, design and first results of an empirical research on students entering university with Supplementary Learning Requirements are presented. The main purpose of the study, started during the academic year 2017/2018, is to contribute to reflection on existing measures and on possible directions and intervention strategies with a view to qualifying the supplementary activities.

Il contributo prende in esame le complesse questioni connesse all’esigenza di rendere i sistemi di istruzione superiore europei più inclusivi, uno degli obiettivi prioritari degli indirizzi di politica delineati dal Processo di Bologna. In tale scenario, che pone la sfida di rispondere ai bisogni di una popolazione di studenti ampia e diversificata, si focalizza in particolare l’attenzione sul ruolo dell’università nel promuovere il consolidamento di competenze di base e trasversali necessarie per affrontare il percorso di studio, supportando gli studenti che mostrano lacune e fragilità in fase di accesso. Vengono presentati contesto, obiettivi, impianto e primi esiti di una ricerca empirica incentrata sugli studenti con Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA) avviata durante l’a.a. 2017/2018 con la finalità di contribuire alla riflessione sulle forme di supporto esistenti e su quelle prefigurabili nell’ottica di qualificare le attività didattiche integrative per il recupero e l’assolvimento dell’obbligo.

Competenze chiave in ingresso all’Università: una ricerca sugli studenti con Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA) / Alessandra Rosa; Elisa Truffelli. - In: LLL. - ISSN 2279-9001. - ELETTRONICO. - 15:33(2019), pp. 65-86. [10.19241/lll.v15i33.155]

Competenze chiave in ingresso all’Università: una ricerca sugli studenti con Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA).

Alessandra Rosa
;
Elisa Truffelli
2019

Abstract

The paper examines the complex issues related to the need to make european higher education systems more inclusive, one of the essential aims of the policy guidelines outlined by the Bologna Process. In connection with these issues, which pose the challenge of responding to the needs of a diverse student population, attention is focused on the role of higher education institutions in promoting the key competences required for study success and supporting students showing weaknesses in the admission phase. The context, objectives, design and first results of an empirical research on students entering university with Supplementary Learning Requirements are presented. The main purpose of the study, started during the academic year 2017/2018, is to contribute to reflection on existing measures and on possible directions and intervention strategies with a view to qualifying the supplementary activities.
2019
LLL
Competenze chiave in ingresso all’Università: una ricerca sugli studenti con Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA) / Alessandra Rosa; Elisa Truffelli. - In: LLL. - ISSN 2279-9001. - ELETTRONICO. - 15:33(2019), pp. 65-86. [10.19241/lll.v15i33.155]
Alessandra Rosa; Elisa Truffelli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa & Truffelli_2019_LLL.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 572.39 kB
Formato Adobe PDF
572.39 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/695064
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact