The paper proposes some reflections on a longitudinal study aimed to explore critical issues emerging from the international literature related to the use of value-added models for the measurement of school effectiveness. The study was conducted in Bologna province involving a large sample of students attending the three-year period corresponding to the first grade secondary school level in the Italian school system. Attention is focused on the methodological choices made in line with the theoretical assumptions and objectives underlying the research as well as the feasibility conditions that made it possible. The final considerations are mainly focused on some critical issues related to the adoption of a longitudinal research design, but they also highlight the implications of the research findings in terms of educational research and policy as well as the relevance of the research process in terms of training in empirical research in education.

Il contributo intende proporre alcune riflessioni su un percorso longitudinale di ricerca empirica che, prendendo in esame le problematiche connesse alla misurazione dell’efficacia scolastica, ha inteso esplorare nel contesto italiano potenzialità e limiti dei modelli di valore aggiunto sulla scorta delle esperienze e degli studi internazionali. In relazione a tale ricerca, che ha coinvolto un ampio campione di studenti frequentanti il triennio della scuola secondaria di I grado nella provincia di Bologna, l’attenzione viene focalizzata sulle scelte metodologiche attuate in base ai presupposti e agli obiettivi di partenza nonché sulle condizioni di fattibilità che l’hanno resa possibile. Le considerazioni finali, prevalentemente incentrate sull’impostazione dello studio e su alcune criticità riscontrate rispetto all’adozione di un disegno longitudinale, mettono in luce anche le implicazioni dei risultati emersi sul piano della ricerca e delle politiche educative nonché la rilevanza del percorso da un punto di vista formativo, più specificamente di formazione alla ricerca empirica in educazione.

Rosa, A., Silva, L. (2017). Il valore aggiunto come misura di efficacia delle scuole e degli insegnanti. Riflessioni su un percorso di ricerca di natura longitudinale. Bologna : Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita - Alma Mater Studiorum - Università di Bologna [10.6092/unibo/amsacta/5654].

Il valore aggiunto come misura di efficacia delle scuole e degli insegnanti. Riflessioni su un percorso di ricerca di natura longitudinale

ROSA, ALESSANDRA;SILVA, LILIANA
2017

Abstract

The paper proposes some reflections on a longitudinal study aimed to explore critical issues emerging from the international literature related to the use of value-added models for the measurement of school effectiveness. The study was conducted in Bologna province involving a large sample of students attending the three-year period corresponding to the first grade secondary school level in the Italian school system. Attention is focused on the methodological choices made in line with the theoretical assumptions and objectives underlying the research as well as the feasibility conditions that made it possible. The final considerations are mainly focused on some critical issues related to the adoption of a longitudinal research design, but they also highlight the implications of the research findings in terms of educational research and policy as well as the relevance of the research process in terms of training in empirical research in education.
2017
Formare alla ricerca empirica in educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione
279
287
Rosa, A., Silva, L. (2017). Il valore aggiunto come misura di efficacia delle scuole e degli insegnanti. Riflessioni su un percorso di ricerca di natura longitudinale. Bologna : Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita - Alma Mater Studiorum - Università di Bologna [10.6092/unibo/amsacta/5654].
Rosa, Alessandra; Silva, Liliana
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