The ongoing debate about value-added models as indicators of school effectiveness highlights as a primary need the detection and analysis of longitudinal data. Consequently, the present study followed from the first to the last year a cohort of more than 700 students from 12 junior high schools in the province of Bologna. At present, value-added models are increasingly taken into account even in our country, aiming to the evaluation of the school system. Through the comparison of data obtained during the three years, results of the present research confirm some of the methodological issues already discussed in the international literature, while also providing interesting insights on the use of value-added.

Il dibattito degli ultimi anni sul valore aggiunto come indicatore di efficacia scolastica sottolinea l’esigenza di disegni di rilevazione e analisi dei dati di tipo longitudinale. Alla luce di tali orientamenti, il presente studio ha preso in esame una leva di oltre 700 studenti frequentanti 12 scuole secondarie di I grado della provincia di Bologna, seguendola dal momento dell’ingresso a quello dell’uscita dalla scuola media. Attraverso la comparazione dei dati emersi nel triennio, i risultati della ricerca confermano alcune problematiche di ordine metodologico evidenziate dalla letteratura internazionale, fornendo inoltre interessanti spunti di riflessione sull’uso dei modelli di valore aggiunto in un momento in cui, anche nel nostro Paese, essi sembrano godere di crescente considerazione nell’ambito delle procedure finalizzate alla valutazione di sistema.

Uno studio longitudinale sul valore aggiunto come misura di efficacia scolastica: risultati ed elementi di problematicità = A longitudinal study on value-added indicators for measuring school effectiveness: results and critical aspects

ROSA, ALESSANDRA;SILVA, LILIANA
2014

Abstract

The ongoing debate about value-added models as indicators of school effectiveness highlights as a primary need the detection and analysis of longitudinal data. Consequently, the present study followed from the first to the last year a cohort of more than 700 students from 12 junior high schools in the province of Bologna. At present, value-added models are increasingly taken into account even in our country, aiming to the evaluation of the school system. Through the comparison of data obtained during the three years, results of the present research confirm some of the methodological issues already discussed in the international literature, while also providing interesting insights on the use of value-added.
2014
A. ROSA; L. SILVA
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa e Silva 2014.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 519.72 kB
Formato Adobe PDF
519.72 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/398855
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact