The paper focuses on validation of a scale on beliefs about bilingualism and bilingual education in early childhood developed through translation and adaptation of the "Beliefs about Bilingualism Survey" by Garrity et al. (2018; 2019) as part of the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English in daycare and nursery school. Exploration of the factorial structure of the scale – administered to a non-probabilistic sample of 850 daycare educators and nursery school teachers involved in the project – revealed three factors characterized by good reliability indexes. The results that have emerged, to be further investigated through additional confirmatory validation procedures, thus appear encouraging with respect to the possibility of using the scale as a valid and reliable survey tool for measuring educators’ and teachers’ beliefs in connection with professional development paths and innovative educational practices related to the introduction of English in the context of daycares and nurseries.

Il contributo verte sul processo di validazione di una scala sulle convinzioni relative al bilinguismo e all’educazione bilingue nella prima infanzia messa a punto tramite traduzione e adattamento del "Beliefs about Bilingualism Survey" di Garrity et al. (2018; 2019) nell’ambito del Progetto di Ricerca-Formazione “Sentire l’inglese nella fascia d’età 0-3-6”, nato da una convenzione tra la Regione Emilia-Romagna e il Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università di Bologna per promuovere l’introduzione dell’inglese nei servizi 0-3-6 ad opera del personale educativo. L’esplorazione della struttura fattoriale della scala – somministrata a un campione non probabilistico (N. 850) di educatori di nido e insegnanti di scuola dell’infanzia emiliano-romagnoli coinvolti nel progetto – ha messo in luce tre fattori caratterizzati da buoni indici di affidabilità. I risultati emersi, da approfondire mediante ulteriori procedure di validazione di tipo confermativo, appaiono dunque incoraggianti rispetto alla possibilità di utilizzare la scala come valido e affidabile strumento di indagine per rilevare le convinzioni di educatori e insegnanti in connessione a percorsi di sviluppo professionale e di innovazione educativa e didattica inerenti all’introduzione dell’inglese nel contesto del nido e della scuola dell’infanzia.

Rosa, A., Ciani, A. (2024). Bilinguismo ed educazione bilingue nella prima infanzia : validazione di una scala per rilevare le convinzioni di educatori di nido e insegnanti di scuola dell’infanzia = Bilingualism and bilingual education in early childhood : validation of a scale on the beliefs of daycare educators and nursery school teachers. PEDAGOGIA OGGI, 22(2), 216-227 [10.7346/PO-022024-27].

Bilinguismo ed educazione bilingue nella prima infanzia : validazione di una scala per rilevare le convinzioni di educatori di nido e insegnanti di scuola dell’infanzia = Bilingualism and bilingual education in early childhood : validation of a scale on the beliefs of daycare educators and nursery school teachers

Alessandra Rosa;Andrea Ciani
2024

Abstract

The paper focuses on validation of a scale on beliefs about bilingualism and bilingual education in early childhood developed through translation and adaptation of the "Beliefs about Bilingualism Survey" by Garrity et al. (2018; 2019) as part of the Project “Feeling English in the 0-3-6 age group”, which originated from an agreement between the Emilia-Romagna Region and the Department of Education of the University of Bologna to enable educational staff to introduce English in daycare and nursery school. Exploration of the factorial structure of the scale – administered to a non-probabilistic sample of 850 daycare educators and nursery school teachers involved in the project – revealed three factors characterized by good reliability indexes. The results that have emerged, to be further investigated through additional confirmatory validation procedures, thus appear encouraging with respect to the possibility of using the scale as a valid and reliable survey tool for measuring educators’ and teachers’ beliefs in connection with professional development paths and innovative educational practices related to the introduction of English in the context of daycares and nurseries.
2024
Rosa, A., Ciani, A. (2024). Bilinguismo ed educazione bilingue nella prima infanzia : validazione di una scala per rilevare le convinzioni di educatori di nido e insegnanti di scuola dell’infanzia = Bilingualism and bilingual education in early childhood : validation of a scale on the beliefs of daycare educators and nursery school teachers. PEDAGOGIA OGGI, 22(2), 216-227 [10.7346/PO-022024-27].
Rosa, Alessandra; Ciani, Andrea
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa & Ciani_PO_2024.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 8.1 MB
Formato Adobe PDF
8.1 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000304
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact