Mathematics education in the presence of visual impairments can pose unique challenges, particularly in the area of algebraic manipulation. Assistive technologies have been developed to facilitate the reading of mathematical content, but there is a dearth of insights into how these affect meaning-making and symbolic manipulation skills. This study seeks to bridge this gap through interviews with three individuals with visual impairments engaged in algebraic problem-solving. Framed within the theoretical construct of Structure Sense, the analysis of their solving strategies shows how access to mathematics through different means may influence the intuitive understanding of the subject.
L’insegnamento della matematica in presenza di disabilità visive può presentare alcune difficoltà, anche nell’ambito della manipolazione algebrica. Le tecnologie assistive si sono sviluppate per facilitare la lettura dei contenuti matematici, ma ci sono scarse informazioni su come queste influiscano sulla costruzione di significati e sulle abilità di manipolazione simbolica. Questo studio cerca di colmare tale lacuna attraverso le interviste a tre soggetti con disabilità visive, impegnati nella risoluzione di problemi algebrici. L’analisi delle loro strategie risolutive, nel quadro teorico del senso della struttura, evidenzia come l’accesso alla matematica tramite mezzi diversi possa influenzare la comprensione intuitiva della materia.
Regola, S., Maffia, A., Manolino, C. (2024). Manipolazione algebrica e disabilità visive: tre studi di caso a confronto. LA MATEMATICA E LA SUA DIDATTICA, 32(2), 189-208.
Manipolazione algebrica e disabilità visive: tre studi di caso a confronto
Maffia Andrea;
2024
Abstract
Mathematics education in the presence of visual impairments can pose unique challenges, particularly in the area of algebraic manipulation. Assistive technologies have been developed to facilitate the reading of mathematical content, but there is a dearth of insights into how these affect meaning-making and symbolic manipulation skills. This study seeks to bridge this gap through interviews with three individuals with visual impairments engaged in algebraic problem-solving. Framed within the theoretical construct of Structure Sense, the analysis of their solving strategies shows how access to mathematics through different means may influence the intuitive understanding of the subject.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
80_RegolaEtAl_2024_MatDid.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
407.56 kB
Formato
Adobe PDF
|
407.56 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.