This article aims to describe the educational project "Identity in movement", which involved a group of adolescents frequenting the youth centre "I Cortili" of the social cooperative Villaggio del Fanciullo, in the Cirenaica district of Bologna. The project engaged the adolescents in a research path on the theme of identity, based on the intertwining of reflective moments and encounters with people and places of the neighbourhood and the city. The main objective of the project was to promote in the participants the development of a gaze capable of recognising the complexity and dynamism of their own and other people's identities: a gaze that does not represent oneself and others in a simplifying manner, using only a few attributes and distinctive characteristics, but which is instead trained to take into consideration the multiple dimensions and changes of which each life path is composed.
Questo articolo si propone di descrivere il progetto educativo “Identità in movimento”, realizzato con un gruppo di adolescenti che frequentano il centro giovanile “I Cortili” della cooperativa sociale Villaggio del Fanciullo, nel rione Cirenaica di Bologna. Il progetto ha coinvolto gli adolescenti in un percorso di ricerca sul tema dell’identità, fondato sull’intreccio tra momenti riflessivi e momenti di incontro con persone e luoghi del territorio circostante. L’obiettivo primario del percorso è stato quello di promuovere nei partecipanti lo sviluppo di uno sguardo più attento a riconoscere la complessità e la dinamicità delle identità proprie e altrui: uno sguardo che non si limiti a descrivere sé stessi e gli altri in modo semplificante, utilizzando solo pochi attributi e caratteristiche distintive, ma si alleni invece a tenere in considerazione le molteplici dimensioni e i mutamenti di cui ogni percorso di vita è composto.
pietro corazza (2023). "Identità in movimento" : esplorare le identità attraverso la narrazione. METIS, 13(1), 338-353 [10.30557/MT00263].
"Identità in movimento" : esplorare le identità attraverso la narrazione
pietro corazza
2023
Abstract
This article aims to describe the educational project "Identity in movement", which involved a group of adolescents frequenting the youth centre "I Cortili" of the social cooperative Villaggio del Fanciullo, in the Cirenaica district of Bologna. The project engaged the adolescents in a research path on the theme of identity, based on the intertwining of reflective moments and encounters with people and places of the neighbourhood and the city. The main objective of the project was to promote in the participants the development of a gaze capable of recognising the complexity and dynamism of their own and other people's identities: a gaze that does not represent oneself and others in a simplifying manner, using only a few attributes and distinctive characteristics, but which is instead trained to take into consideration the multiple dimensions and changes of which each life path is composed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Identità in movimento esplorare le identità attraverso la narrazione.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
214.26 kB
Formato
Adobe PDF
|
214.26 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.