The ethical motivation behind Alessandro Leogrande’s (1977-2017) writing is characterized by an explicit desire not to surrender to the impossibility of "reducing evil” but to try to recount it in all its tragic “banality” (in line with the ideas of Arendt and Sontag). In the last chapter of the volume The Frontier (2015), titled The Violence of the World, the writer and investigative journalist relates his narrative reports on the migrant shipwrecks that take place in the Mediterranean Sea to a well-known painting by Caravaggio: it is the Martyrdom of St. Matthew (1600-01), which is in the Contarelli Chapel in the church of San Luigi dei Francesi in Rome. Leogrande identifies a specific correspondence between the gaze of Caravaggio, whose self-portrait appears in the background of the scene as he witnesses the martyrdom of the saint, and that of those European citizens who, while not indifferent to the humanitarian drama they witness, nevertheless remain “powerless” spectators. In order to narrate the exodus of migrants along the liquid and controversial frontier of the Mediterranean means not merely describing the layering of images of the tragedy now inoffensive in the Western imagination, but offering an intense counter-narrative aimed at overturning the official statements of governments and – in the footsteps of Caravaggio’s work – the dominant scopic regime. Indeed, recently the transmedia reworking of the Lombard painter’s edgy gaze is consolidating as an international trend – as Francesco Zucconi noted in the fine book Displacing Caravaggio (2018) – to tell contemporary dramas through unconventional perspectives.

La motivazione etica che sta alla base della scrittura di Alessandro Leogrande (1977-2017) è caratterizzata dall’esplicita volontà di non arrendersi all’impossibilità di “ridurre il male” ma di provare a raccontarlo in tutta la sua tragica “banalità” (in linea con le riflessioni di Arendt e Sontag). Nell’ultimo capitolo del volume La frontiera (2015), intitolato La violenza del mondo, lo scrittore e giornalista d’inchiesta mette in relazione i suoi reportage narrativi sui naufragi di migranti che si susseguono nel Mediterraneo con un noto quadro di Caravaggio: si tratta del Martirio di San Matteo (1600-01), che si trova nella Cappella Contarelli nella chiesa di San Luigi dei Francesi a Roma. Leogrande individua una precisa corrispondenza tra lo sguardo di Caravaggio, il cui autoritratto compare sullo sfondo della scena mentre assiste al martirio del santo, e quello di quei cittadini europei che, pur non essendo indifferenti al dramma umanitario a cui assistono, restano comunque “impotenti” spettatori. Provare a narrare l’esodo di migranti lungo la frontiera liquida e controversa del Mediterraneo significa non limitarsi a descrivere la stratificazione delle immagini della tragedia ormai inoffensive nell’immaginario occidentale, ma offrire una intensa contro narrazione finalizzata a ribaltare le dichiarazioni ufficiali dei governi e – sulla scia dell’opera caravaggesca – il regime scopico dominante. Infatti, di recente la rielaborazione transmediale dello sguardo tagliente del pittore lombardo si sta consolidando come una tendenza internazionale – come ha rilevato Francesco Zucconi nel bel libro Displacing Caravaggio (2018) – per raccontare i drammi della contemporaneità attraverso prospettive non convenzionali.

La violenza del mondo ne "La frontiera" di Alessandro Leogrande / Filippo Milani. - In: SIGMA. - ISSN 2611-3309. - ELETTRONICO. - 7:(2023), pp. 148-166. [10.6093/sigma.v0i7.10516]

La violenza del mondo ne "La frontiera" di Alessandro Leogrande

Filippo Milani
2023

Abstract

The ethical motivation behind Alessandro Leogrande’s (1977-2017) writing is characterized by an explicit desire not to surrender to the impossibility of "reducing evil” but to try to recount it in all its tragic “banality” (in line with the ideas of Arendt and Sontag). In the last chapter of the volume The Frontier (2015), titled The Violence of the World, the writer and investigative journalist relates his narrative reports on the migrant shipwrecks that take place in the Mediterranean Sea to a well-known painting by Caravaggio: it is the Martyrdom of St. Matthew (1600-01), which is in the Contarelli Chapel in the church of San Luigi dei Francesi in Rome. Leogrande identifies a specific correspondence between the gaze of Caravaggio, whose self-portrait appears in the background of the scene as he witnesses the martyrdom of the saint, and that of those European citizens who, while not indifferent to the humanitarian drama they witness, nevertheless remain “powerless” spectators. In order to narrate the exodus of migrants along the liquid and controversial frontier of the Mediterranean means not merely describing the layering of images of the tragedy now inoffensive in the Western imagination, but offering an intense counter-narrative aimed at overturning the official statements of governments and – in the footsteps of Caravaggio’s work – the dominant scopic regime. Indeed, recently the transmedia reworking of the Lombard painter’s edgy gaze is consolidating as an international trend – as Francesco Zucconi noted in the fine book Displacing Caravaggio (2018) – to tell contemporary dramas through unconventional perspectives.
2023
La violenza del mondo ne "La frontiera" di Alessandro Leogrande / Filippo Milani. - In: SIGMA. - ISSN 2611-3309. - ELETTRONICO. - 7:(2023), pp. 148-166. [10.6093/sigma.v0i7.10516]
Filippo Milani
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La_violenza_del _mondo.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 735.26 kB
Formato Adobe PDF
735.26 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/956658
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact