The Italian pension and welfare system needs to be read through a new lens, that is the principle of "intergenerational solidarity”, especially considering the unstable economic and working conditions of today’s society. Indeed, the new generations will have to deal with the risk of the collapse of the whole system and it is, therefore, necessary that the State and the other Public Authorities intervene in order to prevent this event, by means of actions aimed at ensuring a minimum level of stability even in the long term. An example of these actions is the imposition of the reduction of the costs of the public spending in order to protect the budgetary needs. In particular, reference is made here to those legislative interventions, both at state and regional levels, aimed at curtailing the high amounts of the annuities recognized to those who have held, or hold, elective public offices. Nevertheless, such actions generate the discontent of the beneficiaries of the institutions from time to time subject to reform, who intend to protect their position by referring to the principle of so-called “legitimate expectation”. It is up to the Constitutional Court, therefore, to make the ultimate judgment on the reasonableness of the interests balanced by the legislature. In the case at hand, following the establishment of multiple judgments before the courts of merit, the Judge of Laws has ruled in the sense of the legitimacy of the pejorative and retroactive legislative interventions introduced by the Autonomous Region of Trentino-Alto Adige, considering them to be expressive of collective needs of primary rank and preeminent over the protection of the interests of the individual.
La solidarietà intergenerazionale costituisce una nuova chiave di lettura del sistema pensionistico e previdenziale italiano, in considerazione delle mutevoli condizioni economiche e lavorative della società odierna. Il collasso del sistema è, infatti, uno dei rischi con cui le generazioni future dovranno confrontarsi nel corso del tempo ed è, pertanto, compito dello Stato e degli altri Enti Pubblici, adoperarsi affinché un tale evento non si verifichi e affinché sia garantito un livello minimo di stabilità economico-finanziaria nel lungo periodo. Tra le possibili modalità di azione si annoverano gli interventi legislativi, statali e regionali, volti a decurtare gli importi, già particolarmente elevati, dei vitalizi riconosciuti a coloro che abbiano ricoperto, o ricoprano, cariche pubbliche elettive, al fine di ridurre e contenere i costi della spesa pubblica e di tutelare la sostenibilità del bilancio pubblico. I beneficiari delle prestazioni di volta in volta riformate, tuttavia, fanno ricorso alla funzione giurisdizionale per ottenere la tutela della propria posizione, in particolare attraverso il richiamo al principio del “legittimo affidamento”, ritenuto leso dall’attività legislativa. È rimesso, dunque, alla Corte costituzionale, il giudizio ultimo sulla correttezza del bilanciamento di interessi effettuato dal legislatore. Nel caso di specie, a seguito dell’instaurazione di plurimi giudizi avanti alle corti di merito, il Giudice delle Leggi si è espresso nel senso della legittimità degli interventi legislativi peggiorativi e retroattivi introdotti dalla Regione autonoma Trentino-Alto Adige, ritenendoli espressivi di esigenze collettive di rango primario e preminenti rispetto alla tutela degli interessi del singolo individuo.
Vittoria Parroco (2023). Solidarietà intergenerazionale e legittimo affidamento: le prospettive del sistema pensionistico italiano alla luce della pronuncia della Corte costituzionale sugli interventi di riforma della Regione autonoma Trentino-Alto Adige (nota a Corte costituzionale, sentenza 3 giugno 2022, n. 136). IL LAVORO NELLE PUBBLICHE AMMINISTRAZIONI, 1, 131-154.
Solidarietà intergenerazionale e legittimo affidamento: le prospettive del sistema pensionistico italiano alla luce della pronuncia della Corte costituzionale sugli interventi di riforma della Regione autonoma Trentino-Alto Adige (nota a Corte costituzionale, sentenza 3 giugno 2022, n. 136)
Vittoria Parroco
2023
Abstract
The Italian pension and welfare system needs to be read through a new lens, that is the principle of "intergenerational solidarity”, especially considering the unstable economic and working conditions of today’s society. Indeed, the new generations will have to deal with the risk of the collapse of the whole system and it is, therefore, necessary that the State and the other Public Authorities intervene in order to prevent this event, by means of actions aimed at ensuring a minimum level of stability even in the long term. An example of these actions is the imposition of the reduction of the costs of the public spending in order to protect the budgetary needs. In particular, reference is made here to those legislative interventions, both at state and regional levels, aimed at curtailing the high amounts of the annuities recognized to those who have held, or hold, elective public offices. Nevertheless, such actions generate the discontent of the beneficiaries of the institutions from time to time subject to reform, who intend to protect their position by referring to the principle of so-called “legitimate expectation”. It is up to the Constitutional Court, therefore, to make the ultimate judgment on the reasonableness of the interests balanced by the legislature. In the case at hand, following the establishment of multiple judgments before the courts of merit, the Judge of Laws has ruled in the sense of the legitimacy of the pejorative and retroactive legislative interventions introduced by the Autonomous Region of Trentino-Alto Adige, considering them to be expressive of collective needs of primary rank and preeminent over the protection of the interests of the individual.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.