Studies on language development in deaf children with cochlear implants typically show an extreme variability of the linguistic results obtained by this group. Recently, it has been hypothesized that this variability is a consequence of a deficit in domain-general processes of sequence learning. In this article, we discuss this hypothesis by presenting a review of studies that have explored the relationship between hearing loss, language deficits, and domain-general sequence learning deficits. Our review shows that the results of these studies are not always consistent. Possible explanations for the various findings present in the literature will be proposed and discussed. The contribution of deaf studies to the general investigation of the learning processes and to the rehabilitation practice will also be discussed.
Gli studi sullo sviluppo del linguaggio nei bambini sordi con impianto cocleare mostrano un’estrema variabilità dei risultati linguistici ottenuti da questo gruppo. È stato ipotizzato che questa variabilità sia conseguenza di un deficit in processi dominio-generali di apprendimento di sequenze. In questo articolo discutiamo questa ipotesi presentando una rassegna di studi che hanno esplorato la relazione tra perdita uditiva, deficit linguistici, e deficit dominio-generali di apprendimento di sequenze. Dalla nostra rassegna emerge che i risultati di questi studi non sono sempre coerenti. Saranno quindi proposte e discusse possibili spiegazioni ai vari risultati presenti in letteratura. Verrà discusso anche il contributo degli studi sulla sordità all’indagine generale dei processi di apprendimento e alla terapia riabilitativa.
fastelli, a., arfe, b. (2020). Il contributo degli studi sulla sordità al tema dell’apprendimento implicito. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 47(3/4), 939-959 [10.1421/100082].
Il contributo degli studi sulla sordità al tema dell’apprendimento implicito
fastelli, ambra
;
2020
Abstract
Studies on language development in deaf children with cochlear implants typically show an extreme variability of the linguistic results obtained by this group. Recently, it has been hypothesized that this variability is a consequence of a deficit in domain-general processes of sequence learning. In this article, we discuss this hypothesis by presenting a review of studies that have explored the relationship between hearing loss, language deficits, and domain-general sequence learning deficits. Our review shows that the results of these studies are not always consistent. Possible explanations for the various findings present in the literature will be proposed and discussed. The contribution of deaf studies to the general investigation of the learning processes and to the rehabilitation practice will also be discussed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.