This study is concerned with placing Italian graphic novelist Zuzu in the international current of graphic novelists (Spiegelman, Sacco, and Satrapi) who, by means of their autobiographical graphic novels, present personal experiences imbued with political value, following the concept of 'the personal is political' coined by feminist Carol Hanisch. Giulia Spagnulo, aka Zuzu, shows us the image of a dystopian body in her first published graphic novel, Cheese (2019). Here, the protagonist Zuzu, suffering from bulimia, accomplishes her journey of recovery from the eating disorder thanks mainly to the bond of solidarity established with her friends. In the second published work, Happy Days (2021), the author instead represents the image of an utopian body. Through continuous reference to Samuel Beckett's play Happy Days, the author tells the story of Claudia and her attempt to assume an utopian body, monstrous and capable of committing violence, which overcomes emotional dependence, gains self-love and achieves self-acceptance. Both protagonists succeed in their goal of realising a 'utopian action', namely the attempt to bring about a positive change in their lives in relation to a malaise generated by an inner and personal problem, an aspect that marks the most important difference with the works of Spiegelman, Sacco, and Satrapi.

Questo studio si occupa di inserire la graphic novelist italiana Zuzu in quella corrente internazionale di fumettisti (Spiegelman, Sacco e Satrapi) che per mezzo dei loro graphic novel di genere autobiografico presentano esperienze personali intrise di valore politico, seguendo il concetto de ‘il personale è politico’ coniato dalla femminista Carol Hanisch. Giulia Spagnulo, in arte Zuzu, ci mostra l'immagine del corpo distopico nel primo graphic novel pubblicato, Cheese (2019). Qui, la protagonista Zuzu, affetta da bulimia, porta a compimento il percorso di guarigione dal disturbo alimentare grazie soprattutto al legame di solidarietà instaurato con i suoi amici. Nella seconda opera pubblicata, Giorni Felici (2021), l’autrice rappresenta invece l’immagine del corpo utopico. Attraverso il continuo richiamo al testo teatrale di Samuel Beckett Happy Days, l'autrice racconta la storia di Claudia e del suo tentativo di appropriazione del corpo utopico, mostruoso e capace di commettere violenza, che supera la dipendenza affettiva, guadagna amor proprio e raggiunge l’accettazione di sé. Entrambe le protagoniste riescono nel loro obiettivo di realizzare una ‘azione utopica’, ovvero il tentativo di apportare un cambiamento positivo nella loro vita in relazione a un malessere generato da una problematica interiore e personale, aspetto che segna la differenza più importante con le opere di Spiegelman, Sacco e Satrapi.

Gaetano Lacalandra (2023). Il corpo distopico e il corpo utopico nei graphic novel di Zuzu. ALTRE MODERNITÀ, 29, 142-155 [10.54103/2035-7680/20062].

Il corpo distopico e il corpo utopico nei graphic novel di Zuzu

Gaetano Lacalandra
Writing – Original Draft Preparation
2023

Abstract

This study is concerned with placing Italian graphic novelist Zuzu in the international current of graphic novelists (Spiegelman, Sacco, and Satrapi) who, by means of their autobiographical graphic novels, present personal experiences imbued with political value, following the concept of 'the personal is political' coined by feminist Carol Hanisch. Giulia Spagnulo, aka Zuzu, shows us the image of a dystopian body in her first published graphic novel, Cheese (2019). Here, the protagonist Zuzu, suffering from bulimia, accomplishes her journey of recovery from the eating disorder thanks mainly to the bond of solidarity established with her friends. In the second published work, Happy Days (2021), the author instead represents the image of an utopian body. Through continuous reference to Samuel Beckett's play Happy Days, the author tells the story of Claudia and her attempt to assume an utopian body, monstrous and capable of committing violence, which overcomes emotional dependence, gains self-love and achieves self-acceptance. Both protagonists succeed in their goal of realising a 'utopian action', namely the attempt to bring about a positive change in their lives in relation to a malaise generated by an inner and personal problem, an aspect that marks the most important difference with the works of Spiegelman, Sacco, and Satrapi.
2023
Gaetano Lacalandra (2023). Il corpo distopico e il corpo utopico nei graphic novel di Zuzu. ALTRE MODERNITÀ, 29, 142-155 [10.54103/2035-7680/20062].
Gaetano Lacalandra
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
AMMay2023_142-155con_metadati.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo in rivista
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo (CCBYSA)
Dimensione 382.07 kB
Formato Adobe PDF
382.07 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/955665
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact