In a context made fertile by lively research paths through Italian theatre, by an institutional framework attentive to the artistic ferments underway, by the birth of a degree course dedicated to the arts such as DAMS, at the Bologna University, by the programming of landmark initiatives such as the Santarcangelo Festival or the “Settimana della performance”, from the birth of the Compagnia di balletto dell'ATER, later Aterballetto, in the 1970s in Emilia-Romagna a renewed panorama of dance emerged, where figures such as Fiorella De Pierantoni and Elena Balboni experimented with artistic practices based on the dancing body and united by a focus on underlying themes breaking schemes, the search for psychophysical well-being, a certain idea of freedom.
In un contesto reso fertile da vivaci percorsi di ricerca che attraversano il teatro italiano, da un quadro istituzionale attento ai fermenti artistici in atto, dalla nascita di un corso di laurea dedicato alle arti come il DAMS, a Bologna, dalla programmazione di iniziative di riferimento come il Festival di Santarcangelo o la Settimana della performance, dalla nascita della Compagnia di balletto dell’ATER, poi Aterballetto, negli anni Settanta in Emilia-Romagna si delinea un rinnovato panorama della danza, dove figure come quella di Fiorella De Pierantoni ed Elena Balboni sperimentano pratiche artistiche fondate sul corpo danzante e accomunate dall’accesa attenzione a temi di fondo: rottura degli schemi, ricerca del benessere psicofisico, una certa idea di libertà.
Elena Cervellati (2023). Laboratori del nuovo. Progettualità per la danza a Bologna e in Emilia-Romagna. DANZA E RICERCA, XV(15), 93-102 [10.6092/issn.2036-1599/17689].
Laboratori del nuovo. Progettualità per la danza a Bologna e in Emilia-Romagna
Elena Cervellati
2023
Abstract
In a context made fertile by lively research paths through Italian theatre, by an institutional framework attentive to the artistic ferments underway, by the birth of a degree course dedicated to the arts such as DAMS, at the Bologna University, by the programming of landmark initiatives such as the Santarcangelo Festival or the “Settimana della performance”, from the birth of the Compagnia di balletto dell'ATER, later Aterballetto, in the 1970s in Emilia-Romagna a renewed panorama of dance emerged, where figures such as Fiorella De Pierantoni and Elena Balboni experimented with artistic practices based on the dancing body and united by a focus on underlying themes breaking schemes, the search for psychophysical well-being, a certain idea of freedom.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cervellati_2023_Laboratori_del_nuovo.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale (CCBYNC)
Dimensione
285.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
285.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.