Scientific dissemination for children is an important sector of editorial production for the young generations, because it often represents their first match with the field of technological and scientific knowledges whose impact on social and cultural reality has been very significant in the last two centuries. The various studies on scientific dissemination for youth have often overlooked encyclopaedias for children which were works particularly widespread, consulted and read by young people for many decades. The article examines the history of children’s encyclopaedias in Italy from the point of view of scientific dissemination, analysing their transformations and the different approaches to describe discoveries and inventions. In particular, it intends to bring out the difficult relationship between children’s encyclopaedias and Darwinian evolutionism: a theory that has long been told in disguised, censored or biased ways. At the same time, the article will review the main protagonists of these editorial adventures such as Arthur Mee, Giuseppe Latronico, Fernando Palazzi, Fabbri Publisher, Father Guidetti, the group of innovative intellectuals of the publishing house La Ruota, Lucio Lombardo Radice.

La divulgazione scientifica per ragazzi è un settore importante della produzione editoriale per le giovani generazioni, in quanto rappresenta molto spesso il primo incontro con il campo dei saperi tecnologici e scientifici che da oltre due secoli incidono, come mai era accaduto in precedenza, sulla realtà sociale e culturale. I diversi studi che hanno esaminato la divulgazione scientifica per la gioventù hanno, tuttavia, spesso sorvolato sulle enciclopedie per ragazzi che, al contrario, per molti decenni del Novecento sono state opere particolarmente diffuse, consultate e lette dai più piccoli. L’articolo prende in esame la storia delle enciclopedie per ragazzi in Italia dal punto di vista della divulgazione scientifica, analizzando le loro trasformazioni e i diversi approcci con cui esse hanno raccontato scoperte e invenzioni. In modo particolare il contributo illustra il difficile rapporto tra enciclopedie per ragazzi e evoluzionismo darwiniano: una teoria per lungo tempo esposta in modo mascherato, censurato o omissivo. Contestualmente, l’articolo passerà in rassegna i principali protagonisti di queste avventure editoriali come Arthur Mee, Giuseppe Latronico, Fernando Palazzi, i Fratelli Fabbri, padre Guidetti, il gruppo dell’editrice La Ruota e Lucio Lombardo Radice.

William Grandi (2023). La divulgazione scientifica e le enciclopedie per la gioventù : un percorso storico e pedagogico dagli anni Trenta agli anni Settanta del Novecento. METIS, 13(2), 1-17 [10.30557/MT00271].

La divulgazione scientifica e le enciclopedie per la gioventù : un percorso storico e pedagogico dagli anni Trenta agli anni Settanta del Novecento

William Grandi
2023

Abstract

Scientific dissemination for children is an important sector of editorial production for the young generations, because it often represents their first match with the field of technological and scientific knowledges whose impact on social and cultural reality has been very significant in the last two centuries. The various studies on scientific dissemination for youth have often overlooked encyclopaedias for children which were works particularly widespread, consulted and read by young people for many decades. The article examines the history of children’s encyclopaedias in Italy from the point of view of scientific dissemination, analysing their transformations and the different approaches to describe discoveries and inventions. In particular, it intends to bring out the difficult relationship between children’s encyclopaedias and Darwinian evolutionism: a theory that has long been told in disguised, censored or biased ways. At the same time, the article will review the main protagonists of these editorial adventures such as Arthur Mee, Giuseppe Latronico, Fernando Palazzi, Fabbri Publisher, Father Guidetti, the group of innovative intellectuals of the publishing house La Ruota, Lucio Lombardo Radice.
2023
William Grandi (2023). La divulgazione scientifica e le enciclopedie per la gioventù : un percorso storico e pedagogico dagli anni Trenta agli anni Settanta del Novecento. METIS, 13(2), 1-17 [10.30557/MT00271].
William Grandi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
William Grandi - Article on Children's Encyclopaedias and Science Popularization - MeTIS 13(2) 2023.pdf

accesso aperto

Descrizione: Il file contiene gli elementi editoriali per identificare il contributo e il testo del contributo stesso.
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 363 kB
Formato Adobe PDF
363 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/952562
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact