The paper presents the results of an exploratory research aimed at investigating various aspects related to the use of immersive virtual reality (IVR) in schools. In a high school computer lab, five students in a first-grade class participated in a lesson on the cardiovascular system while wearing an Oculus Rift visor. A teacher, within the same virtual environment, guided them in groups to explore the various organs to subject them later, on an individual basis, to an oral summative assessment section, also in IVR. The data collected through video recordings enabled the detection of the main behaviour patterns of teacher/student interaction and their sequence during the assessment moment.

Il contributo presenta gli esiti di una ricerca esplorativa tesa a indagare vari aspetti connessi all’utilizzo della realtà virtuale immersiva (immersive virtual reality - IVR) nella didattica. In un laboratorio informatico di un istituto scolastico medio superiore, 5 studenti di una classe prima hanno partecipato a una lezione sull’apparato cardiocircolatorio indossando un visore Oculus Rift. L’insegnante, all’interno del medesimo ambiente virtuale, li ha guidati, in gruppo, nell’esplorazione dei vari organi per sottoporli successivamente, in modo individuale, a un momento di valutazione sommativa di tipo orale sempre in IVR. I dati raccolti mediante videoregistrazioni hanno consentito di rilevare i principali schemi di comportamento dell’interazione tra insegnante/studente e la loro sequenza durante il momento valutativo.

Massimo Marcuccio, M.E.T. (2023). Realtà virtuale immersiva e valutazione degli apprendimenti. Una ricerca esplorativa in un istituto di istruzione superiore = Immersive virtual reality and learning assessment. An exploratory research in a high school. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(3), 214-231 [10.14668/QTimes_15317].

Realtà virtuale immersiva e valutazione degli apprendimenti. Una ricerca esplorativa in un istituto di istruzione superiore = Immersive virtual reality and learning assessment. An exploratory research in a high school

Massimo Marcuccio
Primo
Membro del Collaboration Group
;
Maria Elena Tassinari
Membro del Collaboration Group
;
2023

Abstract

The paper presents the results of an exploratory research aimed at investigating various aspects related to the use of immersive virtual reality (IVR) in schools. In a high school computer lab, five students in a first-grade class participated in a lesson on the cardiovascular system while wearing an Oculus Rift visor. A teacher, within the same virtual environment, guided them in groups to explore the various organs to subject them later, on an individual basis, to an oral summative assessment section, also in IVR. The data collected through video recordings enabled the detection of the main behaviour patterns of teacher/student interaction and their sequence during the assessment moment.
2023
Massimo Marcuccio, M.E.T. (2023). Realtà virtuale immersiva e valutazione degli apprendimenti. Una ricerca esplorativa in un istituto di istruzione superiore = Immersive virtual reality and learning assessment. An exploratory research in a high school. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(3), 214-231 [10.14668/QTimes_15317].
Massimo Marcuccio, Maria Elena Tassinari, Maria Vincenza Pistillo
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