This article proposes a critical analysis of the theoretical framework of the national school evaluation system designed by INVALSI. The thesis argues that INVALSI’s official documents focus only on the specific theoretical framework of two phases (self-evaluation and external evaluation) of the entire evaluation system, excluding improvement and social accountability. Thus, it becomes difficult to perceive the theoretical framework of the entire school evaluation process, which is the performance management cycle based on a broader theoretical framework: the new public management inspired by neoliberalism. After a critical analysis of these more general assumptions and their interaction with those of the more specific theoretical framework, we identify a possible conception of schooling as an integrated system of educational practices, social instances and democratization processes that could prevent the possible undesired effects of the current evaluation system.

Il contributo propone un’analisi critica della cornice teorica del dispositivo di valutazione delle scuole predisposto dall’INVALSI. La tesi sostenuta è che i documenti ufficiali dell’INVALSI focalizzano l’attenzione solo sulla cornice teorica specifica di due fasi (autovalutazione e valutazione esterna) dell’intero sistema di valutazione che prevede anche il miglioramento e la rendicontazione sociale. In tal modo, diviene difficile percepire la cornice teorica del processo complessivo di valutazione delle scuole, il ciclo di gestione della performance, che si fonda su una cornice teorica più ampia, il new public management ispirato al neoliberismo. Dopo l’analisi critica di questi presupposti più generali e della loro interazione con quelli della cornice teorica più specifica viene individuata una possibile concezione della scuola come un sistema integrato di pratiche educative, istanze sociali e processi di democratizzazione che potrebbe prevenire i possibili effetti indesiderati dell’attuale sistema di valutazione.

Il dispositivo italiano di valutazione degli istituti scolastici : un’analisi critica della cornice teorica di riferimento = The italian national school evaluation system : a critical analysis of the theoretical framework

Marcuccio Massimo
2023

Abstract

This article proposes a critical analysis of the theoretical framework of the national school evaluation system designed by INVALSI. The thesis argues that INVALSI’s official documents focus only on the specific theoretical framework of two phases (self-evaluation and external evaluation) of the entire evaluation system, excluding improvement and social accountability. Thus, it becomes difficult to perceive the theoretical framework of the entire school evaluation process, which is the performance management cycle based on a broader theoretical framework: the new public management inspired by neoliberalism. After a critical analysis of these more general assumptions and their interaction with those of the more specific theoretical framework, we identify a possible conception of schooling as an integrated system of educational practices, social instances and democratization processes that could prevent the possible undesired effects of the current evaluation system.
2023
Marcuccio Massimo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2023b_Marcuccio_Il dispositivo italiano di valutazione degli istituti scolastici.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 1.28 MB
Formato Adobe PDF
1.28 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/936134
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact