Giovanni Gentile (1875-1944) apparently did not pay in-depth attention in his writings and reflections to children’s literature: yet, thanks to his work – especially thanks to his renowned school reform – narratives for youth and their critical analysis received a precious and deci-sive impulse. The main elements of develop-ment of this sector by Gentile were, first of all, the inclusion of the study of children’s litera-ture in the high school for primary school teacher training (called “istituto magistrale”) then, secondly, the need to introduce mytho-logical tales since the lower school grade as a preparatory knowledge in view of the high school of humanities (called “liceo classico”) and, finally, the publication of the Enciclope-dia Italiana – edited by Gentile – which stimu-lated the development of similar popularisation books for children.

Giovanni Gentile (1875-1944) apparentemente non prestò un’attenzione approfondita nei suoi scritti alla letteratura per l’infanzia, eppure gra-zie alla sua opera – in modo particolare grazie alla sua riforma scolastica del 1923 – le narra-zioni per la gioventù e la loro analisi critica ri-cevettero un prezioso e decisivo impulso. I principali elementi di sviluppo di questo settore ad opera di Gentile furono, in primo luogo, l’introduzione dello studio della letteratura per l’infanzia nelle allora neonate scuole superiori per la formazione delle maestre e dei maestri di scuola elementare (gli “istituti magistrali”), poi in secondo luogo, la necessità di introdurre i racconti mitologici già dai primi gradi scolastici come prassi didattica propedeutica in vista del-le scuole superiori di studi umanistici (i “licei classici”) e, infine, la pubblicazione dell’Enciclopedia Italiana – diretta da Gentile – che stimolò lo sviluppo di analoghe opere di divulgazione per i bambini.

Pedagogia, mitologia e divulgazione: Giovanni Gentile e la letteratura per l'infanzia = Pedagogy, Mythology and Cultural Popularization: Giovanni Gentile and Children's Literature

Grandi William
2023

Abstract

Giovanni Gentile (1875-1944) apparently did not pay in-depth attention in his writings and reflections to children’s literature: yet, thanks to his work – especially thanks to his renowned school reform – narratives for youth and their critical analysis received a precious and deci-sive impulse. The main elements of develop-ment of this sector by Gentile were, first of all, the inclusion of the study of children’s litera-ture in the high school for primary school teacher training (called “istituto magistrale”) then, secondly, the need to introduce mytho-logical tales since the lower school grade as a preparatory knowledge in view of the high school of humanities (called “liceo classico”) and, finally, the publication of the Enciclope-dia Italiana – edited by Gentile – which stimu-lated the development of similar popularisation books for children.
2023
Grandi William
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articoloGrandi_su_GentileLettInf_pdf.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 1.05 MB
Formato Adobe PDF
1.05 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/927681
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact