The paper aims at investigating mood alternation in complement clauses in a corpus of school students’ texts. It also wishes to explore to what extent the indicative in lieu of the subjunctive is acceptable to teachers, by analysing how texts are corrected and by carrying out a correction test. The paper will show, through examples taken from the data and through the results of the test, that mood alternation does not affect all contexts equally. To conclude, some basis for reflection will be given, regarding the strengths of covering the subjunctive at school; as a matter of fact, it may provide an opportunity to highlight the close relation between morphology and syntax and to discuss language variation and stratification.

Il contributo si pone, in primo luogo, l’obiettivo di indagare l’alternanza modale nelle frasi completive in un corpus di elaborati scolastici. In secondo luogo, intende osservare la sanzione applicata dai/dalle docenti all’indicativo pro congiuntivo, attraverso l’analisi delle correzioni incluse nei testi del corpus e la somministrazione di un compito di correzione. Si mostrerà, tramite esempi tratti dai dati e grazie ai risultati della rilevazione, che la recessione del congiuntivo non interessa in egual misura tutti i contesti. Per concludere, verranno illustrati alcuni spunti didattici riguardo ai vantaggi offerti da una riflessione in classe sul modo congiuntivo; può infatti rappresentare un’occasione per evidenziare lo stretto legame fra morfologia e sintassi e per riflettere sulla variabilità e stratificazione della lingua.

Eleonora Zucchini (2022). Indicativo e congiuntivo a scuola: uso e sanzione. DIDATTICA DELL'ITALIANO, 2, 43-68 [10.33683/didit.22.02.02].

Indicativo e congiuntivo a scuola: uso e sanzione

Eleonora Zucchini
Primo
2022

Abstract

The paper aims at investigating mood alternation in complement clauses in a corpus of school students’ texts. It also wishes to explore to what extent the indicative in lieu of the subjunctive is acceptable to teachers, by analysing how texts are corrected and by carrying out a correction test. The paper will show, through examples taken from the data and through the results of the test, that mood alternation does not affect all contexts equally. To conclude, some basis for reflection will be given, regarding the strengths of covering the subjunctive at school; as a matter of fact, it may provide an opportunity to highlight the close relation between morphology and syntax and to discuss language variation and stratification.
2022
Eleonora Zucchini (2022). Indicativo e congiuntivo a scuola: uso e sanzione. DIDATTICA DELL'ITALIANO, 2, 43-68 [10.33683/didit.22.02.02].
Eleonora Zucchini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
277-Articolo-1610-1-10-20221115.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 2.42 MB
Formato Adobe PDF
2.42 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/905669
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact