The relationships and the connections between people, education and school spaces have attracted the interest, the study and the research of the great educators of the 'new school' and of the activism. What is left from these studies in these years? Are the proposals of the great educators of the past still current? How are their reflections interpreted today? Educational opportunities will be analysed through the proposals and experimentations made over the years by great educators as Mary Montessori and Dewey, which have revolutionised the school practices, then followed by many others who have helped to suggest new ways of ‘doing school’. In addition to Maria Montessori, and John Dewey, will be discussed reflections of: Carleton Washburne, Rosa e Carolina Agazzi, Maria Boschetti Alberti, Célestine Freinet, Roger Cousinet, Luigi Volpicelli, Luigi Romanini, Renato Coèn, Francesco De Bartolomeis, Loris Malaguzzi.

Mariagrazia Marcarini (2014). The spaces of the school : the revolutionary proposals of activism in the organization of educational spaces and the subsequent implications = Gli spazi della scuola : le proposte rivoluzionarie dell’attivismo nell’organizzazione degli spazi educativi e le ricadute successive. CQIA RIVISTA, 4(10), 143-165.

The spaces of the school : the revolutionary proposals of activism in the organization of educational spaces and the subsequent implications = Gli spazi della scuola : le proposte rivoluzionarie dell’attivismo nell’organizzazione degli spazi educativi e le ricadute successive

Mariagrazia Marcarini
Primo
Writing – Review & Editing
2014

Abstract

The relationships and the connections between people, education and school spaces have attracted the interest, the study and the research of the great educators of the 'new school' and of the activism. What is left from these studies in these years? Are the proposals of the great educators of the past still current? How are their reflections interpreted today? Educational opportunities will be analysed through the proposals and experimentations made over the years by great educators as Mary Montessori and Dewey, which have revolutionised the school practices, then followed by many others who have helped to suggest new ways of ‘doing school’. In addition to Maria Montessori, and John Dewey, will be discussed reflections of: Carleton Washburne, Rosa e Carolina Agazzi, Maria Boschetti Alberti, Célestine Freinet, Roger Cousinet, Luigi Volpicelli, Luigi Romanini, Renato Coèn, Francesco De Bartolomeis, Loris Malaguzzi.
2014
Mariagrazia Marcarini (2014). The spaces of the school : the revolutionary proposals of activism in the organization of educational spaces and the subsequent implications = Gli spazi della scuola : le proposte rivoluzionarie dell’attivismo nell’organizzazione degli spazi educativi e le ricadute successive. CQIA RIVISTA, 4(10), 143-165.
Mariagrazia Marcarini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
RIVISTA_FORLAPER_GLI SPAZI DELLA SCUOLA NELL'ATTIVISMO_143-165_2014.pdf

accesso aperto

Descrizione: Il contributo ha le seguenti parti: Abstract; Premessa; Al di qua dell’oceano: Maria Montessori e gli spazi scolastici nelle ‘Case dei Bambini’; Al di là dell’oceano: John Dewey, Carleton Washburne e le ‘Scuole Nuove’; L’apporto delle sorelle Agazzi e di Maria Boschetti Alberti alla riflessione sugli spazi educativi; Freinet e Cousinet: il cambiamento nell’organizzazione degli spazi nell’esperienza francofona; Le scuole all’aria aperta e la necessità di una ‘architettura educatrice'; La collaborazione tra architetti e pedagogisti nella progettazione degli spazi scolastici; Le ‘Linee guida del 1975’ e le relative ricadute nella progettazione degli spazi scolastici; Che cosa è rimasto del dibattito tra architettura e pedagogia: le ‘Nuove Linee guida’.
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione 336.77 kB
Formato Adobe PDF
336.77 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/861648
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact