The debate on innovative school spaces is currently at the center of attention, but it is complicated to ignore the analysis of the consequences of the delivery of newly constructed (or simply reorganised and restructured) school buildings to the community. The questions that arise around this theme are many: What is the challenge that teachers face in using these new environments? What happens in schools after buildings have been delivered with innovative learning environments? What are the consequences regarding results, collaboration and educational well-being for teachers and students? In this contribution, we will try to analyse the impact on teachers and students in some Danish schools (Hellerup Folkeskole, Ørestad Gymnasium) and Italian schools (Fermi Institute of Mantua, IC3 Mattarella di Modena), built according to a shared or reorganised pedagogical project, redesigning the school spaces. In the final part of the article, we will focus on issues related to the difficult transition from traditional teaching to innovative one in new learning environments, and the implications related to the role of the head teacher as a leader in promoting and supporting this transition.

Il dibattito sugli spazi scolastici innovativi è attualmente al centro dell’attenzione, non si può, però pre- scindere dall’analizzare le ricadute dopo la consegna alla comunità degli edifici scolastici di nuova co- struzione o anche semplicemente riorganizzati e ristrutturati. Le domande che nascono intorno a questo tema sono molte: Qual è la sfida che i docenti devono affrontare nell’utilizzo di questi nuovi ambienti? Che cosa accade nelle scuole dopo che sono stati consegnati edifici con ambienti di apprendimento innovativi? Quali sono le ricadute in termini di risultati, di collaborazione e di benessere scolastico per docenti e studenti? In questo contributo, si cercherà di analizzare le ricadute su docenti e studenti in alcune scuole danesi (Hellerup Folkeskole, Ørestad Gymnasium) e italiane (Istituto Fermi di Mantova, IC3 Mattarella di Modena), costruite secondo un progetto pedagogico condiviso o riorganizzate riprogettando gli spazi scolastici. L’ultima riflessione riguarderà le problematiche relative alla difficile transizione dalla didattica tradizionale alla didattica innovativa nei nuovi ambienti di apprendimento e le implicazioni relative al ruolo del dirigente scolastico come leader nel promuovere e supportare questa transizione.

Mariagrazia Marcarini (2018). Changing school buildings architecture: and then? Cambiare le architetture scolastiche: e dopo?. RICERCAZIONE, 10(1), 71-87.

Changing school buildings architecture: and then? Cambiare le architetture scolastiche: e dopo?

Mariagrazia Marcarini
Primo
Writing – Review & Editing
2018

Abstract

The debate on innovative school spaces is currently at the center of attention, but it is complicated to ignore the analysis of the consequences of the delivery of newly constructed (or simply reorganised and restructured) school buildings to the community. The questions that arise around this theme are many: What is the challenge that teachers face in using these new environments? What happens in schools after buildings have been delivered with innovative learning environments? What are the consequences regarding results, collaboration and educational well-being for teachers and students? In this contribution, we will try to analyse the impact on teachers and students in some Danish schools (Hellerup Folkeskole, Ørestad Gymnasium) and Italian schools (Fermi Institute of Mantua, IC3 Mattarella di Modena), built according to a shared or reorganised pedagogical project, redesigning the school spaces. In the final part of the article, we will focus on issues related to the difficult transition from traditional teaching to innovative one in new learning environments, and the implications related to the role of the head teacher as a leader in promoting and supporting this transition.
2018
Mariagrazia Marcarini (2018). Changing school buildings architecture: and then? Cambiare le architetture scolastiche: e dopo?. RICERCAZIONE, 10(1), 71-87.
Mariagrazia Marcarini
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/861611
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact