This chapter focuses on the cognitive processes of interpreting, with the intention of providing the student with a knowledge base to become aware of the cognitive dynamics of this activity. In the first part of the chapter, basic notions of brain structures and functions of language are provided, psycholinguistic models of the simultaneous interpreting (SI) process are illustrated - with particular reference to the difference between experienced and novice interpreters -, and the results of functional magnetic resonance imaging studies are described to highlight the effects of constant Si practice on brain areas involved in language processing. The second part of the chapter delves into the executive functions that are essential for performing a cognitively complex multitasking task such as SI, namely working memory (WM), inhibition and cognitive flexibility. After providing basic knowledge on memory and illustrating the role of WM, the concepts of selective attention, attention inhibition and cognitive flexibility are explored. Subsequently, exercises are suggested to enhance these functions in order to develop specific skills. Finally, for those who would like to learn more about the methodology of cognitive research in the field of conference interpreting, a brief review of the most commonly used cognitive tests in empirical research on interpreting is included.

Questo capitolo verte sui processi cognitivi dell’interpretazione, con l’intento di fornire allo studente una base di conoscenze per assumere consapevolezza delle dinamiche cognitive di questa attività. Nella prima parte del capitolo vengono fornite le nozioni di base su strutture e funzioni cerebrali del linguaggio, vengono illustrati modelli psicolinguistici del processo dell’interpretazione simultanea (IS) con particolare riferimento alla differenza tra interpreti esperti e interpreti novizi e vengono descritti i risultati di studi effettuati con risonanza magnetica funzionale per evidenziare gli effetti della pratica costante dell’IS sulle aree cerebrali coinvolte nell’elaborazione del linguaggio. La seconda parte del capitolo approfondisce le funzioni esecutive fondamentali per poter svolgere un’attività di multitasking cognitivamente complessa come l’IS, ovvero memoria di lavoro (ML), inibizione e flessibilità cognitiva. Dopo aver fornito nozioni di base sulla memoria e illustrato il ruolo della ML, vengono approfonditi i concetti di attenzione selettiva, inibizione dell’attenzione e flessibilità cognitiva. Successivamente vengono suggeriti esercizi di potenziamento di queste funzioni per sviluppare abilità specifiche. Infine, per coloro che volessero approfondire la metodologia della ricerca di carattere cognitivo nell’ambito dell’interpretazione di conferenza, è inclusa una breve rassegna dei test cognitivi maggiormente utilizzati nella ricerca empirica sull’interpretazione.

Interpretazione e ricerca su aspetti neurolinguistici e cognitivi

Russo, Mariachiara
Secondo
Writing – Original Draft Preparation
;
Ghiselli Serena
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2021

Abstract

This chapter focuses on the cognitive processes of interpreting, with the intention of providing the student with a knowledge base to become aware of the cognitive dynamics of this activity. In the first part of the chapter, basic notions of brain structures and functions of language are provided, psycholinguistic models of the simultaneous interpreting (SI) process are illustrated - with particular reference to the difference between experienced and novice interpreters -, and the results of functional magnetic resonance imaging studies are described to highlight the effects of constant Si practice on brain areas involved in language processing. The second part of the chapter delves into the executive functions that are essential for performing a cognitively complex multitasking task such as SI, namely working memory (WM), inhibition and cognitive flexibility. After providing basic knowledge on memory and illustrating the role of WM, the concepts of selective attention, attention inhibition and cognitive flexibility are explored. Subsequently, exercises are suggested to enhance these functions in order to develop specific skills. Finally, for those who would like to learn more about the methodology of cognitive research in the field of conference interpreting, a brief review of the most commonly used cognitive tests in empirical research on interpreting is included.
2021
Interpretare da e verso l’italiano: didattica e innovazione per la formazione dell’interprete
79
95
Russo, Mariachiara; Ghiselli Serena
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/861497
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact