Starting from the data of the national research conducted by SIRD (Batini et al., 2020; Lu-cisano, 2020) in this paper we will present the results that emerged from the regional sam-ple of Emilia-Romagna regarding the qualitative part of the questionnaire. In particular, be-sides presenting the categories and subcategories with higher and lower frequency, the pa-per will try to highlight those aspects that refer to the teaching strategies adopted by teach-ers during distance learning. The interest in this issue stems from the fact that the first analyses of data (Ciani & Ricci, 2021; Lucisano, De Luca & Zanazzi, 2021) highlight that teachers have mainly adopted transmissive (rather than participatory) teaching strategies and that this aspect may have affected not only student participation and involvement but also the effectiveness of teaching. We believe that by cross-referencing the different re-sponses of the teachers, it is possible to enrich what has already emerged from the re-search and add educational reflections to the complex educational process that has charac-terized the months of distance learning.

Partendo dai dati della ricerca nazionale condotta dalla SIRD (Batini et al., 2020; Lucisano, 2020) in questo articolo presenteremo i risultati emersi dal campione regionale dell’Emilia-Romagna per quanto riguarda la parte qualitativa del questionario. In particolare, oltre a presentare le categorie e le sottocategorie con maggiore e minore frequenza, l’articolo cer-cherà di mettere in luce quegli aspetti che si riferiscono alle strategie didattiche adottate da-gli insegnanti durante la didattica a distanza. L’interesse per questa tematica nasce dal fatto che le prime analisi dei dati (Ciani & Ricci, 2021; Lucisano, De Luca & Zanazzi, 2021) mettono in evidenza che gli insegnanti hanno adottato principalmente strategie didattiche di tipo trasmissivo (piut- tosto che partecipativo) e che questo aspetto può aver influito, oltre che sulla partecipazione e il coinvol- gimento degli studenti, anche sull’efficacia della didat-tica. Riteniamo che incrociando le diverse risposte degli insegnanti sia possibile arricchire quanto già emerso dalle ricerche per aggiungere ulteriori spunti di riflessione al complesso processo educativo che ha caratterizzato i mesi di didattica a distanza.

Chiara Dalledonne Vandini, Lucia Scipione (2021). Didattica a distanza e strategie didattiche: vissuti e percezioni degli insegnanti emiliano-romagnoli = Distance learning and teaching strategies: experiences and perceptions of Emilia-Romagna teachers. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 27, 89-101 [10.7346/sird-022021-p89].

Didattica a distanza e strategie didattiche: vissuti e percezioni degli insegnanti emiliano-romagnoli = Distance learning and teaching strategies: experiences and perceptions of Emilia-Romagna teachers

Chiara Dalledonne Vandini;
2021

Abstract

Starting from the data of the national research conducted by SIRD (Batini et al., 2020; Lu-cisano, 2020) in this paper we will present the results that emerged from the regional sam-ple of Emilia-Romagna regarding the qualitative part of the questionnaire. In particular, be-sides presenting the categories and subcategories with higher and lower frequency, the pa-per will try to highlight those aspects that refer to the teaching strategies adopted by teach-ers during distance learning. The interest in this issue stems from the fact that the first analyses of data (Ciani & Ricci, 2021; Lucisano, De Luca & Zanazzi, 2021) highlight that teachers have mainly adopted transmissive (rather than participatory) teaching strategies and that this aspect may have affected not only student participation and involvement but also the effectiveness of teaching. We believe that by cross-referencing the different re-sponses of the teachers, it is possible to enrich what has already emerged from the re-search and add educational reflections to the complex educational process that has charac-terized the months of distance learning.
2021
Chiara Dalledonne Vandini, Lucia Scipione (2021). Didattica a distanza e strategie didattiche: vissuti e percezioni degli insegnanti emiliano-romagnoli = Distance learning and teaching strategies: experiences and perceptions of Emilia-Romagna teachers. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 27, 89-101 [10.7346/sird-022021-p89].
Chiara Dalledonne Vandini; Lucia Scipione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
089-101+-+Vandini.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.59 MB
Formato Adobe PDF
1.59 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/844516
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact