The study presents an approach to training design that aimed to contribute to the development of the design competence of professionals in different professional contexts meanwhile to the enhancement of training contribution to innovation in work organizations. The approach has been built through the integration of aspects coming from different learning transfer models developed in organizational studies reorganized within a interactionist-situational framework. Called training design for transfer, the approach is characterized by four main elements: 1) the ex ante design of subsequent activities to the “training sessions” to support the transfer of learning in the workplace; 2) the intentional promotion of the meta-competence of self-direction of learning transfer; 3) the design of training activities to be integrated with organizational interventions even after the main training sessions; 4) the capacity to integrating with specific training design models used in different contexts (education, VET, social development). The hypothetical nature of the approach requires that it be subjected to an empirical verification process that has already been partially initiated.
Lo studio presenta un approccio alla progettazione di percorsi di formazione continua che intende contribuire allo sviluppo della competenza progettuale dei progettisti in diversi contesti professionali e, nel contempo, al potenziamento del contributo della formazione ai processi di innovazione nelle organizzazioni di lavoro. L’approccio, denominato co-progettazione per il transfer, è stato messo a punto mediante l’integrazione di molteplici aspetti presenti in alcuni modelli di trasferimento degli apprendimenti elaborati negli studi di area organizzativa e ricomposti all’interno di una cornice di tipo interazionista-situazionale. È caratterizzato da quattro principali elementi: 1) la progettazione ex ante delle attività successive al momento formativo principale per accompagnare il trasferimento degli apprendimenti nel contesto di lavoro; 2) la promozione intenzionale della meta-competenza dell’autodirezione nel trasferimento degli apprendimenti; 3) la progettazione di attività formative da integrare con interventi di tipo organizzativo anche dopo il momento formativo principale; 4) la possibilità di integrarsi con specifici modelli di progettazione didattica utilizzati in diversi contesti di insegnamento/apprendimento (scolastici, sociali ed extrascolastici). La natura ipotetica dell’approccio prevede che esso venga sottoposto a un processo di verifica empirica in parte già avviato.
Massimo Marcuccio, Irene Gallo (2021). Co-progettare la formazione per il transfer: un approccio per promuovere lo sviluppo della competenza progettuale dei formatori = Collaborative training design for transfer: an approach for trainers’ design competence development. Lecce ; Rovato : Pensa MultiMedia.
Co-progettare la formazione per il transfer: un approccio per promuovere lo sviluppo della competenza progettuale dei formatori = Collaborative training design for transfer: an approach for trainers’ design competence development
Massimo Marcuccio;
2021
Abstract
The study presents an approach to training design that aimed to contribute to the development of the design competence of professionals in different professional contexts meanwhile to the enhancement of training contribution to innovation in work organizations. The approach has been built through the integration of aspects coming from different learning transfer models developed in organizational studies reorganized within a interactionist-situational framework. Called training design for transfer, the approach is characterized by four main elements: 1) the ex ante design of subsequent activities to the “training sessions” to support the transfer of learning in the workplace; 2) the intentional promotion of the meta-competence of self-direction of learning transfer; 3) the design of training activities to be integrated with organizational interventions even after the main training sessions; 4) the capacity to integrating with specific training design models used in different contexts (education, VET, social development). The hypothetical nature of the approach requires that it be subjected to an empirical verification process that has already been partially initiated.File | Dimensione | Formato | |
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