Law 92/2019 reintroduces civic education into the Italian curriculum as a cross-curricular and multidimensional subject covering three elements: the Italian constitution, sustainable development and digital citizenship. The aim is to encourage schools to update their curricula and teaching programmes to develop “knowledge and un-derstanding of the social, economic, legal, civic and environmental structures and profiles of society” (Art. 2, point 1). Starting with an overview of the meaning of citizenship and democracy, this contribution sets out an analysis of the most important European initiatives related to digital citizenship education by UNESCO, the European Union and the Council of Europe. The authors will highlight similarities and divergences in compar-ison to the context and priorities of the Italian school system.
La legge 92/2019 reintroduce l’educazione civica all’interno dei curricoli scolastici in quanto insegnamento tra-sversale e multidimensionale fondato su tre assi: Costituzione Italiana, Sviluppo sostenibile, Cittadinanza digitale. L’obiettivo è stimolare le scuole all’aggiornamento dei curricoli e delle attività di programmazione didattica per sviluppare «la conoscenza e la comprensione delle strutture e dei profili sociali, economici, giuridici, civici e am-bientali della società» (Art 2, comma 1). Partendo da una riflessione intorno al significato di cittadinanza e di de-mocrazia, il contributo propone una lettura delle più importanti iniziative europee relative all’educazione alla cittadinanza digitale ad opera di UNESCO, Unione Europea e Consiglio d’Europa, mettendo in risalto analogie e punti di divergenza rispetto al contesto italiano, evidenziando le priorità verso cui la scuola dovrebbe tendere.
Fabbri Manuela, Soriani Alessandro (2021). Le sfide della scuola in una società complessa : educare alla cittadinanza digitale per la costruzione di una cultura della democrazia = The challenges for schools in a complex society : educating for digital citizenship to build a democratic culture. PEDAGOGIA OGGI, 19(2), 54-63 [10.7346/PO-022021-07].
Le sfide della scuola in una società complessa : educare alla cittadinanza digitale per la costruzione di una cultura della democrazia = The challenges for schools in a complex society : educating for digital citizenship to build a democratic culture
Fabbri Manuela
Writing – Review & Editing
;Soriani Alessandro
Writing – Review & Editing
2021
Abstract
Law 92/2019 reintroduces civic education into the Italian curriculum as a cross-curricular and multidimensional subject covering three elements: the Italian constitution, sustainable development and digital citizenship. The aim is to encourage schools to update their curricula and teaching programmes to develop “knowledge and un-derstanding of the social, economic, legal, civic and environmental structures and profiles of society” (Art. 2, point 1). Starting with an overview of the meaning of citizenship and democracy, this contribution sets out an analysis of the most important European initiatives related to digital citizenship education by UNESCO, the European Union and the Council of Europe. The authors will highlight similarities and divergences in compar-ison to the context and priorities of the Italian school system.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
054-063+-+07+Fabbri,+Soriani.pdf
accesso aperto
Descrizione: PDF tratto dalla rivista
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
566.38 kB
Formato
Adobe PDF
|
566.38 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.