The contribution focuses on the first phases of a research project promoted by the Department of Education of the University of Bologna aimed at investigating the potential of video analysis as a training tool to foster the development of teaching skills of university teachers, with a focus on Informal Formative Assessment (IFA) practices. The IFA construct defined within the project and the exploratory research phase, aimed at validating the IFA indicator system developed as a support tool for the systematic observation of videos and carried out through a semi-structured questionnaire administered to a Panel of Italian and international experts, are presented. The analysis of the data collected showed good results with respect to the construct and content validity of the tool, while at the same time allowing to review and refine the indicator system through the analysis of the comments and suggestions provided by the Panel.
Il contributo verte sulle prime fasi di un progetto di ricerca promosso dal Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università di Bologna e finalizzato a indagare le potenzialità della videoanalisi come dispositivo formativo per promuovere lo sviluppo delle competenze didattiche dei docenti universitari, con un focus sull’integrazione di strategie di Informal Formative Assessment (IFA) nei processi di insegnamento-apprendimento. Vengono presentati il costrutto di IFA definito nell’ambito della ricerca e il processo di indagine esplorativa realizzato, tramite somministrazione di un questionario semistrutturato a un Panel di esperti nazionali e internazionali, per la validazione del sistema di indicatori messo a punto in relazione al costrutto come strumento di supporto all’osservazione sistematica dei video. L’analisi dei dati raccolti ha messo in luce buoni risultati rispetto alla validità di costrutto e di contenuto dello strumento, consentendo al contempo – attraverso l’analisi dei commenti e suggerimenti espressi dai membri del Panel – un lavoro di revisione e rifinitura del sistema di indicatori.
Alessandra Rosa (2021). Videoanalisi e formazione dei docenti universitari: un sistema per l’osservazione di pratiche di Informal Formative Assessment = Video analysis and training of university teachers: a system for observing Informal Formative Assessment practices. Lecce ; Rovato : Pensa MultiMedia.
Videoanalisi e formazione dei docenti universitari: un sistema per l’osservazione di pratiche di Informal Formative Assessment = Video analysis and training of university teachers: a system for observing Informal Formative Assessment practices
Alessandra Rosa
2021
Abstract
The contribution focuses on the first phases of a research project promoted by the Department of Education of the University of Bologna aimed at investigating the potential of video analysis as a training tool to foster the development of teaching skills of university teachers, with a focus on Informal Formative Assessment (IFA) practices. The IFA construct defined within the project and the exploratory research phase, aimed at validating the IFA indicator system developed as a support tool for the systematic observation of videos and carried out through a semi-structured questionnaire administered to a Panel of Italian and international experts, are presented. The analysis of the data collected showed good results with respect to the construct and content validity of the tool, while at the same time allowing to review and refine the indicator system through the analysis of the comments and suggestions provided by the Panel.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ROSA 05-sird-tomo-1.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
753.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
753.24 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.