This paper outlines the main historiographical reasons behind the birth of school archives, which, although often neglected and ignored, represent new pivotal sources for the history of education. With reference to the legislation on this topic, some pioneering experiences regarding the census and recovery of school archives in Emilia Romagna (Italy) are presented, with special attention to the city of Bologna (Italy). Moreover, this contribution sets out to promote the safeguarding of this remarkable educational heritage, which is essential not only for researchers and the history of education, but also for teaching and citizenship.
Dagli anni Ottanta la storiografia educativa e scolastica in Italia ha conosciuto una feconda stagione di rinnovamento dei temi e dei metodi, aprendo la strada alla riflessione teorica ed alla pratica didattica sul complesso di quella cultura materiale della scuola e dell’educazione definita come vero e proprio patrimonio storico-educativo. Il contributo delinea la presenza di alcune realtà di musei della scuola e dell’educazione in Italia come risorsa per la ricerca e per la didattica, per poi soffermare l’attenzione su esperienze di didattica universitaria innovativa diretta alla formazione degli insegnanti realizzata, anche là dove specifici musei della scuola non sono ancora presenti.
Mirella D'Ascenzo (2021). Gli archivi scolastici come fonti per la ricerca storico-educativa: esperienze e prospettive. HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE, 16(1), 655-676.
Gli archivi scolastici come fonti per la ricerca storico-educativa: esperienze e prospettive
Mirella D'Ascenzo
2021
Abstract
This paper outlines the main historiographical reasons behind the birth of school archives, which, although often neglected and ignored, represent new pivotal sources for the history of education. With reference to the legislation on this topic, some pioneering experiences regarding the census and recovery of school archives in Emilia Romagna (Italy) are presented, with special attention to the city of Bologna (Italy). Moreover, this contribution sets out to promote the safeguarding of this remarkable educational heritage, which is essential not only for researchers and the history of education, but also for teaching and citizenship.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
D'Ascenzo Mirella - HECL,1,2021, Archivi scolastici.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
1.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.