This article reflects critically on children's literature, starting from the complex vision used as a basis for conducting research in a field that stands at a cultural crossroads between literary, pedagogic, educational and historical studies. This generative crossroads substantiates the position of children's literature, and indeed children, within the dynamic process of the whole cultural system. In this perspective, children's literature is studied in multi- and inter-disciplinary terms, in a theoretical dimension investigating links with humanities, natural sciences and the arts. Studying children's literature in a complex key, in order to enhance its specific, multiform character within the languages and relations with children and their representations, requires a research methodology that uses an evidence- based, hermeneutic, philological and comparative approach, identifying “unexpected” sources, while considering the many correlations of meaning deriving from living within this crossroads.

L’articolo riflette criticamente intorno alla letteratura per l’infanzia a partire dalla visione complessa con cui condurre la ricerca in un ambito posto culturalmente al crocevia tra studi letterari, pedagogici, educativi e storici. Un incrocio generativo che sostanzia l’appartenenza della letteratura per l’infanzia e dell’infanzia in primis, al processo dinamico dell’intero sistema culturale. In questa prospettiva la letteratura per l’infanzia è studiata dal punto di vista multi e interdisciplinare, in una dimensione teorica che indaga intrecci con le scienze umane, le scienze dure, le arti. Studiare la letteratura per l’infanzia in chiave complessa, al fine di valorizzarne la specificità di letteratura multiforme nei linguaggi e nella relazione con l’infanzia e le sue rappresentazioni, richiede una metodologia della ricerca che si avvalga dell’approccio indiziario, ermeneutico, filologico e comparativo, individuando fonti “inattese”, mentre considera la molteplicità delle correlazioni di senso che derivano proprio dall’abitare quel crocevia.

Letteratura per l'infanzia: la molteplicità di intrecci di una visione complessa.= Children’s literature: many links within a complex vision

M. Bernardi
2020

Abstract

This article reflects critically on children's literature, starting from the complex vision used as a basis for conducting research in a field that stands at a cultural crossroads between literary, pedagogic, educational and historical studies. This generative crossroads substantiates the position of children's literature, and indeed children, within the dynamic process of the whole cultural system. In this perspective, children's literature is studied in multi- and inter-disciplinary terms, in a theoretical dimension investigating links with humanities, natural sciences and the arts. Studying children's literature in a complex key, in order to enhance its specific, multiform character within the languages and relations with children and their representations, requires a research methodology that uses an evidence- based, hermeneutic, philological and comparative approach, identifying “unexpected” sources, while considering the many correlations of meaning deriving from living within this crossroads.
2020
M. Bernardi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Letteratura per l'infanzia. Pedag. Oggi.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo in versione PDF dal sito open access rivista Pedagogia Oggi
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 165.94 kB
Formato Adobe PDF
165.94 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/801717
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact