This essay, through the analysis of the case-law concerning unfair commercial practices, data protection and social media, focuses both on the phenomenon of the commodification and contractualization of personal data and on the interrelation among unfair commercial practices law, contract law and data protection law. Even though the recent judgements here analyzed seem to admit a “sale” of personal data, the Author argues that the contractualization of personal data themselves cannot be done by means of the sale contract.
Il contributo, attraverso la disamina della casistica giurisprudenziale in materia di pratiche commerciali scorrette, dati personali e social network, si sofferma sul fenomeno della patrimonializzazione dei dati personali e sulla loro contrattualizzazione, nonché sulle interrelazioni tra la disciplina giuridica in materia di pratiche commerciali scorrette, diritto dei contratti e protezione dei dati personali. Contrariamente alla soluzione adottata in sede giurisprudenziale, il contributo chiarisce come i fenomeni di contrattualizzazione dei dati personali non possano essere ricondotti al contratto di compravendita.
Fabio Bravo (2020). La «compravendita» di dati personali?. DIRITTO DI INTERNET, II(3), 521-540.
La «compravendita» di dati personali?
Fabio Bravo
2020
Abstract
This essay, through the analysis of the case-law concerning unfair commercial practices, data protection and social media, focuses both on the phenomenon of the commodification and contractualization of personal data and on the interrelation among unfair commercial practices law, contract law and data protection law. Even though the recent judgements here analyzed seem to admit a “sale” of personal data, the Author argues that the contractualization of personal data themselves cannot be done by means of the sale contract.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.