The article reports the outcomes of an empirical research involving different professionals working in a network to support migrant children with disabilities attending primary school in the municipalities of Unione Terre D’Argine, Emilia Romagna Region, Italy. Although research in the last 10 years has turned the scientific spotlight on disability and migration, the way to analyse and understand the interconnection of these two dimensions is still to be done. In fact, from data analysis it seams clear that, even if reflection and awareness processes have been activated about the need and urgency to consider the double condition of diversity, it is still necessary to outline new guidelinesand paradigms that, by intertwining disability and migration, can effectively guide teachers and working groups in the delicate and complex path of inclusion and integration of children and their families.
L’articolo riporta i risultati di un’indagine empirica che ha coinvolto diversi professionisti che operano in rete a sostegno dei bambini e delle bambine migranti con disabilità frequentanti la scuola primaria nei Comuni dell’Unione Terre D’Argine, Regione Emilia Romagna, Italia. Sebbene le ricerche nell’ultimo decennio abbiano acceso i riflettori scientifici su disabilità e migrazione, la strada affinché queste due dimensioni vengano analizzate e comprese nel loro intreccio è ancora da percorrere Infatti, dall’analisi risulta evidente che nonostante si siano attivati processi di riflessione e consapevolezza circa la necessità e l’urgenza di considerare la duplice condizione di diversità, occorre ancora delineare nuovi linee guida e paradigmi che, intrecciando disabilità e migrazione, possano orientare efficacemente insegnanti e gruppo operativo nel delicato e complesso percorso d’inclusione e d’integrazione dei bambini e delle loro famiglie.
VALERIA FRISO, ANNA PILERI (2020). Bambini migranti con disabilità nella scuola primaria. Prospettive di ricerca. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 18(2), 70-76 [10.6092/issn.2420-8175/11762].
Bambini migranti con disabilità nella scuola primaria. Prospettive di ricerca
VALERIA FRISO;ANNA PILERI
2020
Abstract
The article reports the outcomes of an empirical research involving different professionals working in a network to support migrant children with disabilities attending primary school in the municipalities of Unione Terre D’Argine, Emilia Romagna Region, Italy. Although research in the last 10 years has turned the scientific spotlight on disability and migration, the way to analyse and understand the interconnection of these two dimensions is still to be done. In fact, from data analysis it seams clear that, even if reflection and awareness processes have been activated about the need and urgency to consider the double condition of diversity, it is still necessary to outline new guidelinesand paradigms that, by intertwining disability and migration, can effectively guide teachers and working groups in the delicate and complex path of inclusion and integration of children and their families.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
11762-Article Text-40669-2-10-20201124-1.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
521.13 kB
Formato
Adobe PDF
|
521.13 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.