The main purpose of this study is to outline a quantitative and qualitative map of the Italian organizations working in the socio-educational, training, therapeutic, and leisure areas, that use nature-based methodologies. The second goal is to understand the professional identities of these organizations, through an analysis of their history, practical proposals, practitioners’ qualifications, evaluation practices. 99 participants, selected through nonprobability sampling, answered a questionnaire that was partly developed with the collaboration of stakeholders’ representatives. The conclusions focus on a reflection on the findings and on the perspectives for further research. This paper follows another one named “The state of art of naturebased programs in the educational, training, therapeutic, and leisure areas in Italy: conceptual framework and possible categorization of sectors/contexts.”, which had the aim to outline the Italian state of art regarding the terminology and the differentiation of the various nature-based areas.

La ricerca che qui presentiamo è stata finalizzata principalmente a disegnare una mappa quantitativa e qualitativa delle realtà che operano in Italia utilizzando metodologie e approcci nature-based negli ambiti socio-educativo, formativo, didattico (extrascuola), terapeutico e per il tempo libero. Il secondo obiettivo è stato quello di comprendere le identità professionali di tali soggetti analizzando la loro storia, le loro proposte operative, la preparazione professionale e i titoli di studio, la prassi di effettuare valutazioni delle proposte realizzate. La ricerca ha coinvolto un campione non-probabilistico formato da 99 soggetti coinvolti nella compilazione di un questionario ideato anche con la collaborazione di stakeholdher, rappresentanti del comparto nature-based. Le conclusioni esplicitano le riflessioni scaturite dai dati raccolti e disegnano le prospettive di sviluppo di ulteriori fasi e studi futuri. Il presente contributo è il seguito di una prima parte dal titolo “Lo stato dell’arte dei progetti nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo in Italia: quadro concettuale e una possibile categorizzazione dei settori/contesti.”, in cui viene ricostruito il quadro del panorama nazionale in merito all’utilizzo della terminologia e alla differenziazione nei diversi ambiti specifici di operatività.

Lo stato dell’arte dei progetti nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo in Italia: i dati di una ricerca di mappatura

Giannino Melotti
;
Alessandra Gigli
;
Chiara Borelli
2020

Abstract

The main purpose of this study is to outline a quantitative and qualitative map of the Italian organizations working in the socio-educational, training, therapeutic, and leisure areas, that use nature-based methodologies. The second goal is to understand the professional identities of these organizations, through an analysis of their history, practical proposals, practitioners’ qualifications, evaluation practices. 99 participants, selected through nonprobability sampling, answered a questionnaire that was partly developed with the collaboration of stakeholders’ representatives. The conclusions focus on a reflection on the findings and on the perspectives for further research. This paper follows another one named “The state of art of naturebased programs in the educational, training, therapeutic, and leisure areas in Italy: conceptual framework and possible categorization of sectors/contexts.”, which had the aim to outline the Italian state of art regarding the terminology and the differentiation of the various nature-based areas.
2020
Giannino Melotti, Alessandra Gigli, Chiara Borelli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo 2.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 386.43 kB
Formato Adobe PDF
386.43 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/769791
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact