Starting with an excursus on the so-called pragmatic turn in language studies, this articlediscusses the epistemic implications of a pragmatic approach to language when used as aresearch tool. It analyzes examples of one of the most commonly used methods in edu-cational research, the interview, and discusses some implications of foregrounding theperformative and emergent properties of talk-in-interaction which occur between the re-searcher and his/her informants. I contend that applying a pragmatic view of languageuse to the specific forms of talk adopted for doing research, requires a substantial changein how we conceive and what we expect from scientific knowledge in applied social sci-ences: What would interview-based data be if we consider referentiality as a dialogic, in-teractive achievement? I advance that the resistance to adopting a pragmatic perspectivewhen analyzing interview data is coherent with the enduring empiricist evidential culturethat characterizes application-oriented social sciences
A partire da una ricostruzione della cosiddetta svolta pragmatica che ha caratterizzato glistudi sul linguaggio, questo articolo ne discute le implicazioni in relazione all’uso del lin-guaggio come strumento di ricerca. La tesi sostenuta è che assumere una prospettiva prag-matico-interazionale rispetto a quelle specifiche “forme del parlare” utilizzate per condur-re ricerche empiriche di tipo ricognitivo, sfidi le premesse empiriste su cui – malgrado icaveat costruzionisti e gli studi sociali della scienza – si basa ancora molta parte della ri-cerca scientifica orientata ad informare le pratiche e le politiche (in educazione). Quali leconseguenze epistemologiche del considerare la referenzialità come un adempimento si-tuato e interattivo? Per illustrare la tesi, l’articolo prende in esame uno dei metodi tra i piùstudiati e più utilizzati nella ricerca in scienze dell’educazione (l’intervista in profondità)e discute alcune implicazioni epistemologiche derivanti dal mettere in primo piano le pro-prietà performative e l’agentività dei dialoghi tra informatore e ricercatore.
L. CARONIA (2020). Performatività e referenzialità nell’intervista di ricerca: implicazioni epistemologiche. PEDAGOGIA OGGI, 18(1), 55-69 [10.7346/PO-012020-03].
Performatività e referenzialità nell’intervista di ricerca: implicazioni epistemologiche
L. CARONIA
2020
Abstract
Starting with an excursus on the so-called pragmatic turn in language studies, this articlediscusses the epistemic implications of a pragmatic approach to language when used as aresearch tool. It analyzes examples of one of the most commonly used methods in edu-cational research, the interview, and discusses some implications of foregrounding theperformative and emergent properties of talk-in-interaction which occur between the re-searcher and his/her informants. I contend that applying a pragmatic view of languageuse to the specific forms of talk adopted for doing research, requires a substantial changein how we conceive and what we expect from scientific knowledge in applied social sci-ences: What would interview-based data be if we consider referentiality as a dialogic, in-teractive achievement? I advance that the resistance to adopting a pragmatic perspectivewhen analyzing interview data is coherent with the enduring empiricist evidential culturethat characterizes application-oriented social sciencesFile | Dimensione | Formato | |
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PUBBLICATO_PERFORMATIVITA E REFERENZIALITA NELL'INTERVISTA DI RICERCA_ PEDAGOGIA OGGI 2020 4012-Articolo-15075-1-10-20200701.pdf
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