This contribution presents the results of an evaluation research of the training course "Tutor role at school", carried out in the 2017/2018 at the Alma Mater Studiorum University of Bologna (Unibo) and the University of Milano-Bicocca (Unimib). Specifically, a qualitative-quantitative analysis was conducted through the construction of an ex-ante and ex-post questionnaire aimed at outlining the professional profile of the teachers attending the course, through the analysis of some variables such as: teaching habits, openness to self-evaluation, beliefs about didactic planning; and at evaluating their motivation towards innovation and change. Both quantitative and qualitative analysis showed similar results: the participants provided a positive feedback related to the training course and to new professional competencies mainly concerning the areas of observation and documentation.

Il contributo presenta i risultati di una ricerca valutativa del percorso formativo “il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola”, svolto nell’annualità 2017/2018, presso l’Alma Mater Studiorum Università di Bologna e l’Università degli Studi di Milano-Bicocca. Nello specifico è stata condotta un’analisi quali-quantitativa realizzata attraverso la costruzione e somministrazione di un questionario ex-ante ed ex-post finalizzato a delineare il profilo professionale dei docenti partecipanti al corso, attraverso l’analisi di alcune variabili quali: le abitudini didattiche, l’apertura verso l’autovalutazione, le convinzioni in merito alla progettazione didattica; e a valutare la loro disposizione al cambiamento. Si è rilevata una coerenza tra i dati quantitativi e qualitativi: i partecipanti hanno dichiarato un generale apprezzamento della formazione ricevuta e di aver acquisito competenze professionali r i g u a r d a n t i p r i n c i p a l m e n t e l e a r e e dell’osservazione e della documentazione.

Barbara Balconi, Elisabetta Nigris, Andrea Reggiani, Ira Vannini (2020). Il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola. Valutare un corso di formazione attraverso sguardi qualitativi e quantitativi The role of tutor at school. The evaluation of a training course through a qualitative and quantitative perspective. LLL, 16(35), 215-239 [10.19241/lll.v16i35.485].

Il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola. Valutare un corso di formazione attraverso sguardi qualitativi e quantitativi The role of tutor at school. The evaluation of a training course through a qualitative and quantitative perspective

Andrea Reggiani;Ira Vannini
2020

Abstract

This contribution presents the results of an evaluation research of the training course "Tutor role at school", carried out in the 2017/2018 at the Alma Mater Studiorum University of Bologna (Unibo) and the University of Milano-Bicocca (Unimib). Specifically, a qualitative-quantitative analysis was conducted through the construction of an ex-ante and ex-post questionnaire aimed at outlining the professional profile of the teachers attending the course, through the analysis of some variables such as: teaching habits, openness to self-evaluation, beliefs about didactic planning; and at evaluating their motivation towards innovation and change. Both quantitative and qualitative analysis showed similar results: the participants provided a positive feedback related to the training course and to new professional competencies mainly concerning the areas of observation and documentation.
2020
LLL
Barbara Balconi, Elisabetta Nigris, Andrea Reggiani, Ira Vannini (2020). Il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola. Valutare un corso di formazione attraverso sguardi qualitativi e quantitativi The role of tutor at school. The evaluation of a training course through a qualitative and quantitative perspective. LLL, 16(35), 215-239 [10.19241/lll.v16i35.485].
Barbara Balconi; Elisabetta Nigris; Andrea Reggiani; Ira Vannini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ruolo e funzioni del tutor.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 716.66 kB
Formato Adobe PDF
716.66 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/768446
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact