This contribution presents the results of an evaluation research of the training course "Tutor role at school", carried out in the 2017/2018 at the Alma Mater Studiorum University of Bologna (Unibo) and the University of Milano-Bicocca (Unimib). Specifically, a qualitative-quantitative analysis was conducted through the construction of an ex-ante and ex-post questionnaire aimed at outlining the professional profile of the teachers attending the course, through the analysis of some variables such as: teaching habits, openness to self-evaluation, beliefs about didactic planning; and at evaluating their motivation towards innovation and change. Both quantitative and qualitative analysis showed similar results: the participants provided a positive feedback related to the training course and to new professional competencies mainly concerning the areas of observation and documentation.

Il contributo presenta i risultati di una ricerca valutativa del percorso formativo “il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola”, svolto nell’annualità 2017/2018, presso l’Alma Mater Studiorum Università di Bologna e l’Università degli Studi di Milano-Bicocca. Nello specifico è stata condotta un’analisi quali-quantitativa realizzata attraverso la costruzione e somministrazione di un questionario ex-ante ed ex-post finalizzato a delineare il profilo professionale dei docenti partecipanti al corso, attraverso l’analisi di alcune variabili quali: le abitudini didattiche, l’apertura verso l’autovalutazione, le convinzioni in merito alla progettazione didattica; e a valutare la loro disposizione al cambiamento. Si è rilevata una coerenza tra i dati quantitativi e qualitativi: i partecipanti hanno dichiarato un generale apprezzamento della formazione ricevuta e di aver acquisito competenze professionali r i g u a r d a n t i p r i n c i p a l m e n t e l e a r e e dell’osservazione e della documentazione.

Il ruolo e le funzioni del tutor nella scuola. Valutare un corso di formazione attraverso sguardi qualitativi e quantitativi The role of tutor at school. The evaluation of a training course through a qualitative and quantitative perspective

Andrea Reggiani;Ira Vannini
2020

Abstract

This contribution presents the results of an evaluation research of the training course "Tutor role at school", carried out in the 2017/2018 at the Alma Mater Studiorum University of Bologna (Unibo) and the University of Milano-Bicocca (Unimib). Specifically, a qualitative-quantitative analysis was conducted through the construction of an ex-ante and ex-post questionnaire aimed at outlining the professional profile of the teachers attending the course, through the analysis of some variables such as: teaching habits, openness to self-evaluation, beliefs about didactic planning; and at evaluating their motivation towards innovation and change. Both quantitative and qualitative analysis showed similar results: the participants provided a positive feedback related to the training course and to new professional competencies mainly concerning the areas of observation and documentation.
2020
LLL
Barbara Balconi; Elisabetta Nigris; Andrea Reggiani; Ira Vannini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ruolo e funzioni del tutor.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 716.66 kB
Formato Adobe PDF
716.66 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/768446
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact