In the current post-media society the media is a strong structural element within the different dimensions of existence, affecting the processes of signification of reality and construction of individual as well as social identity. This appears even more fitting if we consider the pre-adolescent phase, in which the subject experiences a hybrid and protean online dimension, where dystopian drifts and empowering potentialities coexist. In such a context, an educational design that seeks to develop technological competence tied to the concept of digital wisdom and digital citizenship, required for a critical, competent and ethical approach to the new challenges of onlife, becomes essential.
Nell’attuale società post-mediale i media costituiscono un elemento fortemente strutturale all’interno delle diverse dimensioni dell’esistenza, incidendo sui processi di significazione della realtà e di costruzione identitaria individuale e sociale. Ciò appare ancor più calzante se si considera la fase preadolescenziale, in cui il soggetto sperimenta un online ibrido e proteiforme ove convivono derive distopiche e potenzialità empowerizzanti. In questo quadro diventa essenziale una progettazione educativa che intenda far sviluppare competenza tecno-logica legata al concetto di digital wisdom e di digital citizenship, in vista di approcciarsi in manie-ra critica, competente ed etica nei confronti delle nuove sfide del-la vita onlife.
Fabbri Manuela (2020). Preadolescenti onlife: educare alla cittadinanza digitale. METIS, 10(1), 139-161 [10.30557/MT00116].
Preadolescenti onlife: educare alla cittadinanza digitale
Fabbri Manuela
2020
Abstract
In the current post-media society the media is a strong structural element within the different dimensions of existence, affecting the processes of signification of reality and construction of individual as well as social identity. This appears even more fitting if we consider the pre-adolescent phase, in which the subject experiences a hybrid and protean online dimension, where dystopian drifts and empowering potentialities coexist. In such a context, an educational design that seeks to develop technological competence tied to the concept of digital wisdom and digital citizenship, required for a critical, competent and ethical approach to the new challenges of onlife, becomes essential.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MeTis Fabbri M. Preadolescenti onlife_ educare alla cittadinanza digitale.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
343.32 kB
Formato
Adobe PDF
|
343.32 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.