The objective of the still-ongoing exploratory research presented here, is to understand if the organization of the learning spaces of innovative schools is effective for the inclusion of all students and in particular of those with severe deficits. The data relating to three Italian and two Danish schools are reported. From the analyzes it seems to emerge that the teachers of the schools examined consciously use a different organization of spaces to promote a sense of belonging, autonomy and growth in disciplinary learning, and that a flexible environment favours the use of multiple teaching strategies for the individualization of learning and the creation of an inclusive educational community.

L'obiettivo della ricerca esplorativa qui presentata è comprendere se l'organizzazione degli spazi di apprendimento di scuole che si autodefiniscono innovative sia efficace per l'inclusione di tutti gli studenti e in particolare per quelli con deficit gravi. Si riportano i dati delle percezioni degli insegnanti di cinque scuole di ordine diverso, dalla primaria alla secondaria di secondo grado; tre di esse sono in Italia e due in Danimarca. Dalle analisi sembra emergere che gli insegnanti delle scuole prese in esame utilizzino consapevolmente una diversa organizzazione degli spazi per promuovere senso di appartenenza, autonomia e crescita negli apprendimenti disciplinari, e che un ambiente flessibile favorisca l’uso di molteplici strategie di insegnamento per l’individualizzazione degli apprendimenti e la realizzazione di una comunità educativa inclusiva.

Inclusione e Ambienti di apprendimento innovativi

Patrizia Sandri;Mariagrazia Marcarini
2019

Abstract

The objective of the still-ongoing exploratory research presented here, is to understand if the organization of the learning spaces of innovative schools is effective for the inclusion of all students and in particular of those with severe deficits. The data relating to three Italian and two Danish schools are reported. From the analyzes it seems to emerge that the teachers of the schools examined consciously use a different organization of spaces to promote a sense of belonging, autonomy and growth in disciplinary learning, and that a flexible environment favours the use of multiple teaching strategies for the individualization of learning and the creation of an inclusive educational community.
2019
Patrizia Sandri; Mariagrazia Marcarini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Sandri_Marcarini Inclusione e Ambienti di apprendimento innovativi.pdf

accesso aperto

Descrizione: Inclusione e ambienti di apprendimento innovativi
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 257.41 kB
Formato Adobe PDF
257.41 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/718574
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact