The theoretical contribution was developed within the POT project (Orientation and Tutoring Plans)financed by the Italian Ministry of Education, University and Research and presents a clarification related to the conceptual framework of a future empirical research on educational activities aimed at promoting the development of self-orientation competence for academic students. A conceptual analysis of some elements related to the didactic activities and to the development of this competence will be proposed, focusing attention on the system of objectives and on some specific aspects that concern the form of some learning objectives and their content.Finally, possible developments of the study will be identified, which highlight the importance of making explicit the theoretical frame for the didactic activities of self-orientation and the learning mechanisms that the didactic activities can activate to promote the processes of change.

Il contributo, di natura teorica, si colloca nell’ambito del progetto POT (Piani per l’Orientamento e il Tutorato) finanziato dal MIUR e presenta un lavoro di chiarificazione relativamente alla cornice concettuale di una futura ricerca empirica sulle attività didattiche funzionali a favorire, negli studenti universitari, lo sviluppo della competenza di auto-orientamento. Sarà sviluppata un’analisi concettuale di alcuni elementi relativi all’attività didattica finalizzata a promuovere lo sviluppo di tale competenza, focalizzando l’attenzione sul sistema degli obiettivi e su alcuni aspetti specifici che riguardano la forma di alcuni obiettivi di apprendimento e il loro contenuto. Verranno infine individuati possibili sviluppi dello studio sottolineando l’importanza dell’esplicitazione della cornice teorica di riferimento per le attività didattiche di auto-orientamento e dei meccanismi apprenditivi che queste attività possono attivare per favorire i processi di cambiamento.

Promuovere lo sviluppo della competenza di auto-orientamento degli studenti universitari. Elementi per una messa a punto della cornice concettuale

Massimo Marcuccio
2019

Abstract

The theoretical contribution was developed within the POT project (Orientation and Tutoring Plans)financed by the Italian Ministry of Education, University and Research and presents a clarification related to the conceptual framework of a future empirical research on educational activities aimed at promoting the development of self-orientation competence for academic students. A conceptual analysis of some elements related to the didactic activities and to the development of this competence will be proposed, focusing attention on the system of objectives and on some specific aspects that concern the form of some learning objectives and their content.Finally, possible developments of the study will be identified, which highlight the importance of making explicit the theoretical frame for the didactic activities of self-orientation and the learning mechanisms that the didactic activities can activate to promote the processes of change.
2019
Andrea Giacomantonio; Elena Luciano; Massimo Marcuccio
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/712011
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact