This paper aims to provide a general overview of the actors and factors involved in employment rights in prison. It analyses some current challenges and it proposes possible scenarios. In partic ular, work and vocational training are taken into consideration as fundamental elements for the process of social inclusion that aim to promote a constructive social participation and allow the construction or reconstruction of a network of relationships in the territory. This theme is anchored in a pedagogical study that focuses on some strategic issues: the assumption of a holistic perspec tive inspired by the life project; the functions of work in prison as a humanizing element; the com mitment to accompany people in the construction of a multiple identity. The attempt is to offer an articulated vision, never hiding the problems and identifying possible growth itineraries at the same time. The paper aims to highlight the work as one of these itiner aries, also showing the major critical issues related to the Italian detention system.
Il presente documento si propone di fornire una panoramica generale degli attori e dei fattori coinvolti nei diritti del lavoro in carcere. Analizza alcune sfide attuali e propone possibili scenari. In particolare, il lavoro e la formazione professionale sono presi in considerazione come elementi fondamentali per il processo di inclusione sociale che mirano a promuovere una partecipazione sociale costruttiva e permettono la costruzione o la ricostruzione di una rete di relazioni sul territorio. Questo tema è ancorato in uno studio pedagogico che si concentra su alcune questioni strategiche: l'assunzione di una prospettiva olistica ispirata al progetto di vita; le funzioni del lavoro in carcere come elemento umanizzante; il commento per accompagnare le persone nella costruzione di un'identità multipla. Il tentativo è quello di offrire una visione articolata, senza mai nascondere i problemi e identificando al tempo stesso possibili percorsi di crescita. L'intervento si propone di evidenziare il lavoro come una di queste arie itineranti, mostrando anche le principali criticità legate al sistema carcerario italiano.
Friso Valeria, Decembrotto Luca (2019). La Pedagogia dell’inclusione e le sfide del diritto al lavoro in carcere. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 7(1), 121-135 [10.7346/sipes-01-2019-11].
La Pedagogia dell’inclusione e le sfide del diritto al lavoro in carcere
Friso Valeria
;Decembrotto Luca
2019
Abstract
This paper aims to provide a general overview of the actors and factors involved in employment rights in prison. It analyses some current challenges and it proposes possible scenarios. In partic ular, work and vocational training are taken into consideration as fundamental elements for the process of social inclusion that aim to promote a constructive social participation and allow the construction or reconstruction of a network of relationships in the territory. This theme is anchored in a pedagogical study that focuses on some strategic issues: the assumption of a holistic perspec tive inspired by the life project; the functions of work in prison as a humanizing element; the com mitment to accompany people in the construction of a multiple identity. The attempt is to offer an articulated vision, never hiding the problems and identifying possible growth itineraries at the same time. The paper aims to highlight the work as one of these itiner aries, also showing the major critical issues related to the Italian detention system.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Journal_1_2019_Friso Decembrotto 2019_.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
828.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
828.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.