In the last decades the progressive growth of air transport, generated by the increase of demand, created growing needs of protection connected with traffic and safety and with increasing concern for the environmental impact on air transport for phenomena of environmental pollution caused by the aircraft. Because there are no provisions on environmental protection in the 7 December 1944 Chicago Convention on International Civil Aviation, air pollution has been the subject of several regulatory instruments by international organizations, above all by ICAO (International Civil Aviation Organization) and by the EU.
Il progressivo aumento del trasporto aereo, generato dall’incremento della domanda, ha registrato negli ultimi decenni ampie e crescenti esigenze di tutela, connesse, da un lato, alla circolazione ed alla sicurezza e, dall'altro, alla sempre maggiore preoccupazione legata all'impatto ambientale del trasporto aereo e, dunque, a fenomeni di inquinamento ambientale prodotti dagli aeromobili. Il fenomeno dell'inquinamento aeronautico risulta oggi declinabile come inquinamento sia acustico, sia atmosferico. Sebbene non vi siano espresse disposizioni in materia di tutela ambientale nella Convenzione di Chicago del 7 dicembre 1944 sull’aviazione civile internazionale, il tema dell’inquinamento aereo è stato oggetto di numerosi interventi da parte degli organismi internazionali, soprattutto dell’ICAO (International Civil Aviation Organization), e da parte del legislatore comunitario.
G.Tellarini (2018). Trasporto aereo e ambiente: inquinamento aereo acustico e gassoso. RIVISTA DEL DIRITTO DELLA NAVIGAZIONE, II, 585-613.
Trasporto aereo e ambiente: inquinamento aereo acustico e gassoso
G. Tellarini
2018
Abstract
In the last decades the progressive growth of air transport, generated by the increase of demand, created growing needs of protection connected with traffic and safety and with increasing concern for the environmental impact on air transport for phenomena of environmental pollution caused by the aircraft. Because there are no provisions on environmental protection in the 7 December 1944 Chicago Convention on International Civil Aviation, air pollution has been the subject of several regulatory instruments by international organizations, above all by ICAO (International Civil Aviation Organization) and by the EU.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.