This study provides an analysis of educational relationships developed through the artistic dance experiences of Hobart Method. By drawing on the emerging phenomenological paradigm of incorporation as framework, it becomes clear how such experiential activities allows the exploration of both personal and social habitus; and so, on the one hand, plausible explanations are provided to problematize the concepts of health and disease, and, on the other hand, to appreciate some interesting biopolitical effects. Ultimately, these artistic experiences, producing original instances such as subjectivation, allows participants to live self-governing practices: this makes it possible to animate real “escape lanes” from disciplinary apparatus, in order to modify the educational relationships at a micropolitical level.
Il presente lavoro di ricerca analizza le relazioni educative sviluppate attraverso esperienze artistiche di danza del Metodo Hobart. Utilizzando la chiave di lettura fenomenologico culturale dell’emergente paradigma dell’incorporazione, si mette in luce come tali esperienze laboratoriali consentano di esplorare gli habitus sociali implicati nel lavoro educativo, da un lato problematizzando i concetti stessi di salute e di malattia, e dall’altro portando alla possibilità di sovvertirne gli effetti biopolitici. In definitiva l’esperienza artistica proposta, producendo originali istanze di soggettivazione, permette di sperimentare prassi d’autogoverno, consentendo di tracciare vere e proprie linee di fuga dai dispositivi disciplinari, in modo da modificare soprattutto la dimensione micropolitica della relazione educativa.
Alessandro Bortolotti (2018). Cosa può un corpo che danza? La biopolitica del metodo Hobart con soggettività disabili. Linee di fuga nella danza. ENCYCLOPAIDEIA, Vol.22n.51(2018), 25-36 [10.6092/issn.1825-8670/8427].
Cosa può un corpo che danza? La biopolitica del metodo Hobart con soggettività disabili. Linee di fuga nella danza
Alessandro Bortolotti;DONATO, ANTONIO
2018
Abstract
This study provides an analysis of educational relationships developed through the artistic dance experiences of Hobart Method. By drawing on the emerging phenomenological paradigm of incorporation as framework, it becomes clear how such experiential activities allows the exploration of both personal and social habitus; and so, on the one hand, plausible explanations are provided to problematize the concepts of health and disease, and, on the other hand, to appreciate some interesting biopolitical effects. Ultimately, these artistic experiences, producing original instances such as subjectivation, allows participants to live self-governing practices: this makes it possible to animate real “escape lanes” from disciplinary apparatus, in order to modify the educational relationships at a micropolitical level.File | Dimensione | Formato | |
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