The concept of landscape in European culture, from Petrarca to Piero Camporesi, from Marc Bloch to Emilio Sereni, is the subject of the lecture here transcribed, held in the PhD course in Urban planning at a university in Brazil, where planning faces territories which man has had no time to “elevate to the rank of landscape through a slow and unremitting cohabitation” (Lévi-Strauss 1955). Conversely, in the old Continent, forms and modes of living have their roots in archaic civilisations: territorial transformation constantly renews, confirms or destroys ancient settlement structures. In Italy, both non-urban and urban historical landscapes are therefore highly human labour-intensive artefacts. Planning treats both according to similar principles: since the 1960’s, every old town is considered a monument as a whole in the complexity of physical, aesthetic and social relationships existing between prominent buildings and minor architecture; today, the attribution of cultural-asset value to rural territories as a whole is at an advanced stage of definition: which is evident in the case of Tuscany, described at the end of the paper.

Il concetto di paesaggio nella cultura europea, da Petrarca a Camporesi, da Marc Bloch a Sereni, è il tema della lezione qui trascritta, tenutasi presso il dottorato in Urbanistica dell'Universidade Federal de Minas Gerais in Brasile, paese in cui la pianificazione si misura con un territorio che l’uomo non ha avuto il tempo sufficiente di «elevare al rango di paesaggio attraverso lenta ed incessante coabitazione» (Lévi-Strauss 1955). Viceversa, nel vecchio continente, forme e modi dell’abitare hanno radici che affondano nelle civiltà arcaiche: le trasformazioni del territorio costantemente rinnovano, confermano o annientano gli assetti insediativi antichi. In Italia il paesaggio storico extraurbano, al pari di quello delle città, è perciò un manufatto ad alta intensità di lavoro umano. La pianificazione interviene su entrambi secondo analoghi principi: a partire dagli anni ‘60 del Novecento, l’intera città storica è considerata monumento nella complessità delle relazioni fisiche, estetiche e sociali intercorrenti tra edifici eminenti ed edilizia minore; oggi, l’attribuzione di valore cultural-patrimoniale al territorio rurale nella sua interezza è in fase avanzata di definizione: ciò è evidente nel caso toscano, illustrato a conclusione del contributo.

O planejamento da paisagem histórica: o paradigma europeu e o caso da Toscana (Itália) - La pianificazione dei paesaggi storici: il paradigma europeo e il caso toscano

AGOSTINI, ILARIA
2017

Abstract

The concept of landscape in European culture, from Petrarca to Piero Camporesi, from Marc Bloch to Emilio Sereni, is the subject of the lecture here transcribed, held in the PhD course in Urban planning at a university in Brazil, where planning faces territories which man has had no time to “elevate to the rank of landscape through a slow and unremitting cohabitation” (Lévi-Strauss 1955). Conversely, in the old Continent, forms and modes of living have their roots in archaic civilisations: territorial transformation constantly renews, confirms or destroys ancient settlement structures. In Italy, both non-urban and urban historical landscapes are therefore highly human labour-intensive artefacts. Planning treats both according to similar principles: since the 1960’s, every old town is considered a monument as a whole in the complexity of physical, aesthetic and social relationships existing between prominent buildings and minor architecture; today, the attribution of cultural-asset value to rural territories as a whole is at an advanced stage of definition: which is evident in the case of Tuscany, described at the end of the paper.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Agostini_O planejamento da paisagem histórica_SdT_2017.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 510.95 kB
Formato Adobe PDF
510.95 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/625146
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact