This study reports an empirical research about scholastic motor play activity, for the purpose of introducing a Critical Physical Education perspective. To achieve these goals, I make use of the theoretical Motor Praxeology framework, a science that seek to analyze, in an epistemological precise way, the operational core of different physical activities. This empirical work, born within an ex-post facto scenario, is therefore based on some fundamental praxeological concepts, in particular: Motor Behavior, or behavior that makes manifest players' choice, which can be described along two relational-communicative axes: Sociomotorical (which involves relationships between people), and Informational (relating to the environment); Internal logic of Games and Sports, based on Universal of Games (space, time, scores, etc...), that pertain to both Sports and Traditional Games. In a nutshell, achieved results lead to criticize the so called Sportification process, beyond any doubt a worldwide phenomenon involving public schools.

Questo volume raccoglie gli Atti del Convegno Nazionale dal titolo “Formare alla Ricerca Empirica in Educazione” che si è tenuto a Bologna il 18 novembre 2016, in merito alle modalità di insegnamento e formazione alla ricerca empirica in educazione. Il convegno è stato organizzato dal Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca Empirica in Educazione, coordinato da Luigina Mortari (Università di Verona) e Massimiliano Tarozzi (Università di Bologna). La giornata di convegno ha previsto una prima parte in plenaria, al mattino, e il pomeriggio in sessioni parallele per la presentazione di contributi su specifici temi di ricerca con una particolare attenzione alle questioni metodologiche. Oltre 40 studiosi, ricercatrici e ricercatori italiani, hanno messo a dibattito le proprie domande di ricerca, i disegni e i protocolli di studio, hanno discusso strategie di raccolta e analisi dei dati, hanno condiviso i risultati. Questo volume raccoglie i loro lavori, componendo un'interessante ampiezza di interessi di ricerca e di riflessioni metodologiche importanti.

Formare alla Ricerca Empirica in Educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione

Bortolotti Alessandro
2017

Abstract

This study reports an empirical research about scholastic motor play activity, for the purpose of introducing a Critical Physical Education perspective. To achieve these goals, I make use of the theoretical Motor Praxeology framework, a science that seek to analyze, in an epistemological precise way, the operational core of different physical activities. This empirical work, born within an ex-post facto scenario, is therefore based on some fundamental praxeological concepts, in particular: Motor Behavior, or behavior that makes manifest players' choice, which can be described along two relational-communicative axes: Sociomotorical (which involves relationships between people), and Informational (relating to the environment); Internal logic of Games and Sports, based on Universal of Games (space, time, scores, etc...), that pertain to both Sports and Traditional Games. In a nutshell, achieved results lead to criticize the so called Sportification process, beyond any doubt a worldwide phenomenon involving public schools.
2017
Formare alla ricerca empirica in educazione
319
328
Bortolotti Alessandro
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/624200
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact