Mass media are the main instrument to disseminate messages to prevent the spread of HIV. The national campaign of 2012-2013 against AIDS was based on a video message focused on the idea that AIDS should concern everyone but, with adequate behaviors, it is possible to protect ourselves and our partners. The short video showed a series of characters of different age, sex, nationality and sexual orientation, emphasizing the importance of getting tested for HIV and using condoms. The main target was the general population, and secondary target groups were migrants, MSM (men who have sex with men), youth and women. The idea of this study is to provide a qualitative impact evaluation of the campaign. 22 focus groups were conducted with 203 participants. Results show that the purpose of the campaign was appreciated, even if some limitations of the video – in the choice and features of its protagonists – do not promote a concrete behavioral change. Results are discussed with the aim of suggesting some possible improvements for future campaigns on this topic.

I mass media sono uno strumento fondamentale per la diffusione di messaggi di prevenzione per il contagio da HIV. Il prodotto principale utilizzato nella campagna nazionale 2012-2013 per la lotta all’AIDS era costituito da uno spot centrato sul messaggio che l’AIDS è un problema che riguarda tutti ma è possibile proteggere se stessi e il proprio partner adottando comportamenti adeguati. Lo spot presentava una serie di personaggi di diversa età, genere, nazionalità e orientamento sessuale che sottolineavano l’importanza di fare il test HIV e usare il preservativo. Il target principale era costituito dalla popolazione generale e, in secondo luogo, da migranti, MSM (uomini che fanno sesso con uomini), giovani e donne. L’obiettivo generale di questo studio è quello di fornire una valutazione qualitativa dell’impatto della campagna. Sono stati realizzati un totale di 22 focus group in diverse parti d’Italia, coinvolgendo in totale 203 partecipanti. I risultati mostrano che la campagna è stata complessivamente apprezzata per la sua finalità, anche se alcuni limiti del video utilizzato – nella scelta e nelle caratteristiche dei protagonisti – hanno ostacolato una reale modifica dei comportamenti. I risultati vengono discussi con l’obiettivo di suggerire alcuni possibili miglioramenti per le future campagne sullo stesso tema.

Davide, M., Gabriele, P., Cinzia, A., Elvira, C., Bruna, Z. (2016). Valutazione della campagna nazionale 2012-2013 per la lotta all’AIDS: uno studio qualitativo mediante focus group. RIVISTA DI SESSUOLOGIA, 40, 33-54.

Valutazione della campagna nazionale 2012-2013 per la lotta all’AIDS: uno studio qualitativo mediante focus group

MAZZONI, DAVIDE;PRATI, GABRIELE;ALBANESI, CINZIA;CICOGNANI, ELVIRA;ZANI, BRUNA
2016

Abstract

Mass media are the main instrument to disseminate messages to prevent the spread of HIV. The national campaign of 2012-2013 against AIDS was based on a video message focused on the idea that AIDS should concern everyone but, with adequate behaviors, it is possible to protect ourselves and our partners. The short video showed a series of characters of different age, sex, nationality and sexual orientation, emphasizing the importance of getting tested for HIV and using condoms. The main target was the general population, and secondary target groups were migrants, MSM (men who have sex with men), youth and women. The idea of this study is to provide a qualitative impact evaluation of the campaign. 22 focus groups were conducted with 203 participants. Results show that the purpose of the campaign was appreciated, even if some limitations of the video – in the choice and features of its protagonists – do not promote a concrete behavioral change. Results are discussed with the aim of suggesting some possible improvements for future campaigns on this topic.
2016
Davide, M., Gabriele, P., Cinzia, A., Elvira, C., Bruna, Z. (2016). Valutazione della campagna nazionale 2012-2013 per la lotta all’AIDS: uno studio qualitativo mediante focus group. RIVISTA DI SESSUOLOGIA, 40, 33-54.
Davide, Mazzoni; Gabriele, Prati; Cinzia, Albanesi; Elvira, Cicognani; Bruna, Zani
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/596998
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact