The aim of this research is to test the tool Observational Documentary in training educational professionals. We tested this learning tool with the students of the course on Theories and Tools of Didactic Mediation of the Master’s Degree in Pedagogy of the University of Bologna, in this context we showed a video shot into a primary school during an innovative lesson. The experience revealed that this kind of video, portraying real class situations through an immersive experience, is able to create engagement and stimulate interest in educational professions student. There is a limit: the possibility to confuse the reality with the filmic representation.

La ricerca ha avuto come obiettivo la sperimentazione dell’uso di un documentario di osservazione per la formazione iniziale di professionisti dell’educazione. Nell'ambito dell’insegnamento di Teorie e strumenti della mediazione didattica, nel Corso di laurea magistrale in Pedagogia erogato dall'Università di Bologna, abbiamo introdotto sperimentalmente la visione di un filmato autoprodotto e girato in una classe quarta di scuola primaria con un insegnante che attua pratiche didattiche innovative. L’esperienza ha dimostrato che un documentario di questo tipo può essere una leva motivazionale molto efficace per stimolare interesse e attivare meccanismi d’apprendimento, grazie a una struttura video che consente un’esperienza immersiva diretta nella situazione reale della classe. Con un limite: la possibilità di confondere il piano della realtà con quello della rappresentazione filmica.

Il documentario di osservazione per la formazione delle professionalità educative

PANCIROLI, CHIARA;CORAZZA, LAURA;REGGIANI, ANDREA
2017

Abstract

The aim of this research is to test the tool Observational Documentary in training educational professionals. We tested this learning tool with the students of the course on Theories and Tools of Didactic Mediation of the Master’s Degree in Pedagogy of the University of Bologna, in this context we showed a video shot into a primary school during an innovative lesson. The experience revealed that this kind of video, portraying real class situations through an immersive experience, is able to create engagement and stimulate interest in educational professions student. There is a limit: the possibility to confuse the reality with the filmic representation.
2017
Panciroli, Chiara; Corazza, Laura; Reggiani, Andrea
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/596611
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact